مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش گروهی حل مسأله بر برخی ویژگی‌های روان شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: میزان بالای خودکشی و اقدام به آن در میان نوجوانان ضرورت وجود اقدامات درمانی را برای آنان آشکار می‌سازد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر برخی ویژگی‌های روانشناختی(افسردگی، ناامیدی و مهارت های مقابله‌ای) نوجوانان اقدام‌کننده به خودکشی انجام گرفته است. مواد و روش‌ها: در این مطالــــعه تأثیر روش مهارت حل مسأله به عنوان متغیر مستقل بر افسردگی، ناامیدی و مهارت های مقابله‌ای با استفاده از گروه آزمایش و شاهد مورد مطالعه قرار گرفت. مطالعه شوندگان26 نفر بودند که به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند؛ به آزمودنی‌های گروه آزمایش روش حل قدم به قدم مسأله به مدت 12 جلسه آموزش داده شد. متغیرها در شرایط پیش و پس آزمون با مقیاس افسردگی بک، آزمون ناامیدی بک و پرسشنامه مهارت های مقابله‌ای بلینگز و موس اندازه‌گیری شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: یافته‌ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و شاهد در شرایط پیش از درمان تفاوت معنی‌داری در متغیرهای وابسته پژوهش وجود نداشت اما پس از اجرای روش درمانی تفاوت معنی‌داری در متغیرهای افسردگی، ناامیدی و مهارت های مقابله‌ای دیده شد.(01/0>P) بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مهارت های حل مسأله می‌تواند در کاهش میزان افسردگی، کاهش میزان ناامیدی و نیز در بهبودی مهارت های مقابله‌ای نوجوانان اقدام‌کننده به خودکشی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقدام به خودکشی، شناخت درمانی، حل مسأله، نوجوانان

عنوان انگلیسی Impact of Group Problem Solving Training on Some Psychological Characteristics of Adolescents Attempting Suicide
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Intensive studies have been done about the epidemiology and psychological predictors of suicide behavior, but, regarding the treatment, a few controlled investigations have been undertaken. The high suicide rate and attempting it among the adolescents reveal the necessity of remedial measures to be taken. This study has been done to consider the impacts of group problem solving on some psychological characteristics (depression, hopelessness, and coping skills) of adolescents attempting suicide. Materials & Methods: In this research, the impact of problem solving methods was studied as an independent variable on depression, hopelessness and coping skills as dependent variables by an experimental design, using experimental and control groups. The sample consisted of 26 people chosen randomly and divided into two experimental and control groups. The experimental group was trained in a step by step problem solving program for 12 sessions. The dependent variables were measured by Beck Depression Inventor (BDI), Beck Hopelessness Scale (BHS) and Blingz and Mause Coping Skills Questionnaires (CSQ) before and after the intervention. The data were analyzed using T-test. Findings: The results showed no significant difference between the dependent variables of the two groups before the treatment. But after the intervention and performance of the remedial method, there was a significant difference between depression, hopelessness and coping skills variables of the two groups (p<%1). Discussion & Conclusion: According to this investigation, training in problem solving can decrease depression, hopelessness and increase the efficacy in coping skills of adolescents who attemp suicide.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیدعلی باپیری |
مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام
سازمان اصلی تایید شده: موسسه آموزش عالی باختر ایلام

قباد بهامین |
مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب های روانی– اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

علی فیض اللهی |
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-137&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات