|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۴۸-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تغییرات سطح سرمی کورتیزول و فشار خون در فشار روانی امتحان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرند |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: فشار روانی(استرس) میتواند سبب تغییرات مولفه های فیزیولوژیک و بیوشیمیائی در افراد سالم گردد. این تحقیق به منظور بررسی اثر فشار روانی امتحان(استرس) که از مهم ترین فشارزا حساب می آید بر تغییرات زیستی مزبور انجام گرفت. مواد و روش ها: مطالعه شوندگان 50 نفر غیر سیگاری و بدون سابقه بیماری خاص و مصرف داروهای استروئیدی از میان دانشجویان داوطلب به صورت تصادفی انتخاب گردیده و میزان فشار خون، هورمون های کورتیزول سرم و کورتیزول آزاد ادرار به روش پرتو ایمنی سنجی (RIA) یک ماه پیش از امتحانات (گروه شاهد)، نیم ساعت پیش و بلافاصله پس از امتحان (گروه مورد آزمایش) اندازهگیری و ثبت گردید و در پایان داده های حاصله با نرمافزار 5/11-SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتههای پژوهشی: میانگین و سیستــــولی، فشار خون دیاستــــولی در گــــروه شـــــاهد به ترتیب برابر 25/9 ±70/110(میلیمتر جیوه) و 97/8±73 (میلیمتر جیوه) و در گروه مورد نیم ساعت پیش از امتحان برابر 29/11±20/120 (میلیمتر جیوه) و 76/8±6/77 (میلیمتر جیوه) و بلافاصله پس از امتحان برابر 97/9±8/108 (میلیمتر جیوه) و 39/6±2/73 (میلیمتر جیوه) بود و تحلیل آماری نشان داد که این تفاوت بین گروهها معنیدار میباشد(05/0p<). همچنین مقدار کورتیزول سرم و کورتیزول آزاد ادرار به ترتیب در گروه شاهد 86/48±83/151 (میکروگرم در لیتر) و 01/47±03/133(میکروگرم در لیتر)، نیم ساعت پیش از امتحان 46/62±13/201 (میکروگرم در لیتر) و 99/44±10/175 (میکروگرم در لیتر) و بلافاصله پس از امتحان 25/49±48/141(میکروگرم در لیتر) و 08/46±98/165 (میکروگرم در لیتر) بود که از نظر آماری این تفاوت بین گروهها معنیدار میباشد(000p<). بحث و نتیجهگیری: امتحان در دانشجویان به حدی موجب فشار روانی می شد که سبب تغییرات فیزیولوژیک و بیوشیمیائی از جمله افزایش فشار خون، غلظت سرمی کورتیزول، و کورتیزول آزاد ادرار می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فشار روانی، امتحان، فشار خون، هورمون کورتیزول، استرس |
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Examination Stress on Plasma Levels of Cortisol And Hypertension |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The accomplished studies show that stress can cause changes in biochemical and physiological parameters in healthy people. Materials & Methods: The present study was a cross sectional study conducted on 50 healthy university students selected randomly. Serum and urinary free cortisol was measured by immunoassay a month (control) before the examinations. Statistical analysis was performed using SPSS software version 11.5. The significance of differences was considered P< 0.05. Findings: The average of systolic blood diastolic blood pressures in the control group were 110.70±9.25 (mmHg), 73±8.97 (mmHg), respectively, while in the case group, 30 minutes prior to the examinations, they were 120.20±11.29 (mmHg), and 77.6±8.76 (mmHg), but immediately after the exams 108.80±9.97 (mmHg), 73.2±6.39 (mmHg). There was a statistical significance between the three groups. Also the average of serum and urinary cortisol concentrations in the control group was 151.83±48.86 ( ), 133.03±47.1 ( ), 30 minutes prior to examination 201.13±62.46 ( ), 175.10±44.99 ( ) and immediately after the examinations 141.48 ±49.25 ( ), 165.98±46.08 ( ) respectively. There was also a statistical significance among the three groups. Discussion &Conclusion: Examination is a potent stressor in students. It causes biochemical and physiological changes such as enhancement of blood pressure, serum and urinary cortisol. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
examination stress, blood pressure, cortisol hormone |
|
نویسندگان مقاله |
داود فضلی | گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور مرکز مرند
یوسف داورپناه | گروه فیزیولوژی، دانشکده علوم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرند (Islamic azad university of marand)
بهنام امینی | دانشکده دامپزشکی، دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-142&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|