|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و مقایسه رشد مهارت های حرکتی در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با دانش آموزان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: با توجه به اینکه رشد مهارت های حرکتی اساس یادگیری بعدی را تشکیل می دهد و کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی به نوعی با مشکلاتی در ایــــن زمینه مواجه هستند، لذا این اختلال بایستی به گونه ای اصلاح شود که دشواری های حرکتی آنان قبل از شروع آموزش برطرف شود. مبتلایان به این اختلال مشکلات بالینی مشخصی در رابطه با مهارت حرکتی دارند که عبارتند از : 1- مشکل خام حرکتی 2- برخورد کردن با وسایل و اشیاء به میزان بیشتر از دیگران 3- مشکل در فعالیت های ورزشی4-وول خوردن5- مشکل در پیروی از دستورات 6- بی قراری حرکتی که مهم ترین ویژگی آسیب شناختی این کودکان محسوب می شود. مواد و روش ها: سی دانش آموز پسر 12-7 ساله مبتلا به ADHDبر اساس ملاک های DSM-IV و پرسش نامه کانرز به عنوان گروه مورد انتخاب گردیده 30 پسر نیز با همین محدوده سنی به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سپس هر دو گروه به وسیله آزمون رشد حرکتی(Lincon oseretsky test) مورد بررسی قرار گرفتند و پس از جمع آوری داده ها و آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار آماریSPSS-10 با آزمون تی تست مقایسه شدند یافته های پژوهش: دانش آموزان مبتلا به ADHD در آزمون رشد حرکتیLincon oseretsky عملکرد ضعیف تری داشتند. همجنین در تنظیم حرکات، بازداری حرکتی، تعادل حرکتی، توازن، انعطاف پذیری حرکتی، جا به جا کردن سریع و میزان فعالیت حرکتی با مشکل مواجه بودند. بحث و نتیجه گیری: اولین پاسخ رفتاری کودک از نوع حرکتی است که در فرایند یادگیری امری قابل توجه است. مهارت های حرکتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ADHD تفاوت زیادی با دانش آموزان عادی دارد، که توان بخشی این اختلال می تواند به تمرکز این افراد کمک کند. این تحقیق برای خانواده ها و مدارس کاربرد دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Movement Skill Growth in Students With Attention Deficit Hyperactivity Disorder With Normal Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study is to compare the movement skills in students with attention deficit hyperactivity disorder with normal students. Children with ADHD have problems as follows: 1-wriggling 2- difficulty in exercising 3- paying no attention to orders 4- colliding with others. Thus, movement destability is such students' main disorder to be resolved. Materials & Methods:In this resrech, 30 students dignosed to suffer from ADHD according to DSM-IV and Caneres questionnairewere compared with thirty healty students in terms of movement skills using the Lincon ozertsky test. Then, the data were analyzed in SPSS using descriptive statistics and t-test. Findings: The Students dignosed to have ADHD, according to the results of this research, showed a weaker performance than that of the normal students. In Gross- movement, ADHD students gained 2/28 & normal students did 1/27. In Fine-movement ADHD students recorded 2/28 & normal students did 2/23. In Balance-movement ADHD students achieved 2/38 & normal students did 3/52. Discussion & Conclusion: Students with attention deficit hyperactivity disorder have suffered from many problems such as learning and movement disorders. Making plans to rehabilitate such potentialities in such children can help them concentrate more on their movements and behaviors. Our research findings can be usful to families and schools. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
movement skill growth, students, ADHD, rehabilitation |
|
نویسندگان مقاله |
سکینه سلطانی کوه بنانی | soltani kooh banani موسسه غیر انتفائی باختر ایلام
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-115&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|