مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۸-۱۴

عنوان فارسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر به منظور پیش بینی ارزیابی معلم از دانش‌آموز در دروس ریاضی و علوم توسط آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر انجام شد. آزمون میکر دارای 26 خرده آزمون است که برای انـــدازه گیری گستره وسیعی از توانایی های شناختی به کار می رود این آزمون ها مطابق با الگوی هوش گیلفورد هستند. آزمون میکر نیم رخ جامعی از نقاط ضعف و قوت مربوط به توانایی های شناختی را ارائه می کنند که بر اساس آن ها می توان مداخلات آموزشی خاصی را جهت افراد اتخاذ کرد. مواد و روش ها: نمونه پژوهش مشتمل بر 60 دانش آموز دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بود. جهت تحلیل آماری داده‌ها از روش رگرسیون چند متغیری استفاده شد. متغیرهای پیش‌بین، خرده آزمون‌های میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم از دانش آموز بود. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بهترین متغیر پیش‌ بین در درس ریاضی خرده آزمون NSS (تولید همگرای نظام های نمادی) است که 32/0 واریانس ارزشیابی معلمان از درس ریاضی را تبیین می‌کند. پس از آن خرده آزمون‌های CMU (شناخت واحدهای معنایی)، CSS (شناخت نظام‌های نمادی) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) به ترتیب، 12/0، 05/0 و 4/0 این واریانس را تبیین می‌کنند. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بهترین متغیر پیش بین ارزیابی معلم از دانش‌آموز در درس علوم خرده آزمون ESS (ارزشیابی نظام های نمادی) است و پس از آن خرده آزمون DSR (تولید واگرای روابط نمادی) است که به ترتیب 20/0 و 07/0 واریانس ارزیابی معلمان از درس علوم را تبیین می‌کنند. بحث و نتیجه گیری: به این ترتیب می‌توان به کمک آزمون های میکر، از همان سال های دوران ابتدایی استعداد دانش آموزان را در زمینه رشته‌های تحصیلی شناسایی نمود و نیز با توجه به نقص عملکردی آن ها در آزمون های پیش‌بین ریاضی و علوم در جهت افزایش توانمندی آنها به طراحی مداخله‌های به موقع اقدام نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prediction of Teachers' Assessment of Students' Performance in Math and Sciences Subjects Based on Meeker's Cognitive Abilities Test Among The School Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this research was to predicate the teachers' assessments of the school-students' performances in Math & Sciences fields according to Meeker's Cognitive Abilities Test. These subscales are based on Guilford's intelligence model. These tests identify the comprehensive profile of advantages and disadvantages of cognitive abilities. After performing the tests, specific training interventions can be provided to individuals. Materials & Methods: Through the research, 60 boys and girls among the elementary school-students were selected randomly .Statistical method of multiple regression was used. Prediction variables were Meeker's Test 26 subscales, and the criterion variable was the teacher's assessment. Findings: Regression analysis showed that the best predicting variable of the students' empowerment in Math subjects was NSS (P< 0.001), CMU (P< 0.001), CSS (P< 0.02) and DFU (P< 0.04). Furthermore, the best predictors of student empowerments in sciences subject were ESS (P< 0.001) and DSR (P< 0.03). Discussion & Conclusion: It is possible to identify the students' empowerments via Meeker's Cognitive Abilities Test, and if there are any potential deficiencies, they may be removed by appropriate early interventions and educations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جهانشاه محمدزاده | jahanshah mohammadzadeh
ilam university
دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-96&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات