مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۹-۴۹

عنوان فارسی ساخت و اعتبار یابی مقیاس‌های سنجش عوامل روانی اجتماعی مؤثر بر فعالیت جسمانی دختران دبیرستانی منطقه ۱۰ شهر تهران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه و هدف: هدف مقاله حاضر ارزیابی ویژگی‌های روا نسنجی مقیاس‌های عوامل اثر گذار روانی اجتماعی مرتبط با فعالیت جسمانی در دختران نوجوان ایرانی می‌باشد. مواد و روش ها: ابزارهای پژوهش با استفاده از مقیاس‌های “PACE-Adolescent Physical Activity Survey” و سازه‌های تئوری شناختی اجتماعی بندورا(SCT) و مدل (TTM) پروجاسکا و دیکلمنته طراحی شدند و با بکار گیری تکنیک ترجمه- ترجمه مجدد (Back-translation) از انگلیسی به فارسی برگردانده شدند. این ابزارها بر روی 512 دختر دبیرستانی پایه‏های اول و دوم از دوازده دبیرستان دولتی در منطقه 10 آموزش و پرورش تهران اجرا گردیدند. مقیاس‏های بکار رفته در این پژوهش شامل: مقیاس‏ خودکارآمدی فعالیت جسمانی، مقیاس حمایت اجتماعی (حمایت خانواده و حمایت دوست) فعالیت جسمانی، مقیاس منافع و موانع فعالیت جسمانی، مقیاس استراتژی‏های تغییر فعالیت جسمانی، مقیاس عوامل محیطی فعالیت جسمانی، مقیاس لذت فعالیت جسمانی و مقیاس انتخاب فعالیت جسمانی اوقات تفریح بود. یافته ها پژوهش: ضرایب آلفای کرونباخ (Cronbach’s alphas)، میانگین همبستگی درونی عبارات (mean inter-item correlation)، و پایایی بازآزمایی (test-retest) نشان دهنده اعتماد و پایایی نتایج فوق می‏باشد. ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس‏های مختلف مناسب تا عالی بودند (084-065)، میانگین همبستگی درونی از متوسط تا مناسب (047-023) و نتایج پایایی بازآزمایی نیز بین متوسط تا مناسب (074-036) بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج اولیه مطالعه نشان داد که بکارگیری مقیاس‏های مذکور جهت اندازه‏گیری تعیین کننده‏های روانی اجتماعی فعالیت جسمانی در بین دختران نوجوان ایرانی مورد تایید می‎باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of standards measuring psycho-social factors effective on physical activities of high-school girl-students at Tehran branch No:10
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The present study aimed to assess the psycho-metric properties of psycho-social determinants of physical activity-related measures in Iranian teen-ager girls. Several measures of psychosocial determinants of physical activities were translated from English into Persian using the retranslation technique. These translated measures were administered to 512 of 9th and 10th grade Iranian high school students. Materials & methods: The scales included, the self-efficacy scale, the social support scale, the physical activity “pros & cons” scale, the change strategies scale and the environment scale. Cronbach’s alphas, mean inter–item correlations and test-retest coefficients showed that these solutions were reliable. Cronbach’s alphas estimates for the various scales were substantial to excellent (0.67-0.84), while test-retest reliability estimates were substantial (0.59-0.74) and mean inter- item correlation estimates were also fair to substantial (0.23-0.47). Conclusion: These preliminary results provide support for using the mentioned scales to measure psychosocial determinants of physical activities in Iranian female teen-agers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اشرف پیراسته |
آموزش بهداشت دانشگاه تربیت مدرس وعضوهیأت علمی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات