مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی مقایسۀ اثربخشی آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی کمک‌های اولیه بر دانش، نگرش و مهارت کوهنوردان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به حوادث احتمالی برای کوهنوردان و اهمیت ایمنی، آموزش کمک‌‌های اولیه در کوهستان ضروری است؛ بنابراین، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی کمک‌‌های اولیه بر دانش، نگرش و مهارت کوهنوردان صورت گرفت.
مواد و روش­ها: مطالعۀ حاضر به‌صورت نیمه‌تجربی بر روی 93 کوهنورد، به روش نمونه‌‌گیری در دسترس و تخصیص تصادفی با استفاده از بلوک‌‌های جایگشتی شش‌‌تایی در سه گروه آموزش مجازی، حضوری و تلفیقی انجام شد. مداخلۀ انجام‌شده در مدت چهار هفته بود و گروه‌‌های آموزش حضوری و تلفیقی به‌صورت کلاس با استفاده از مولاژ و تدریس عملی و گروه آموزش مجازی نیز محتوا را از طریق پیام‌‌رسان واتساپ در همان مدت دریافت کردند. شرکت‌کنندگان پرسش‌‌نامه‌‌های اطلاعات دموگرافیک، سنجش دانش، نگرش و مهارت را پیش از مداخله و سه هفته پس از پایان آن تکمیل نمودند. داده‌‌ها با استفاده آزمون‌‌های آماری توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS vol.22 تحلیل شدند (0.05>P).
یافته­های پژوهش: میانگین نمرات دانش، نگرش و مهارت در سه گروه در زمان پیش و پس از مداخله تفاوت معنی‌‌داری داشت و میانگین نمرات افزایش‌ یافت (0.001>P). در مقایسۀ بین‌گروهی، نمرات گروه آموزش حضوری در بعد نگرش با میانگین 19/4±58/69 و بعد مهارت با میانگین 99/12±06/44 نسبت به آموزش مجازی و تلفیقی مؤثر بود (0.000214>P).
بحث و نتیجه‌گیری: میان نمرات نگرش، دانش و مهارت کوهنوردان در هر سه گروه آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی، پیش و پس از مداخله تفاوت معنی‌‌داری وجود داشت و میانگین نمرات افزایش‌ یافت؛ اما میانگین نمرۀ آموزش حضوری بالاتر از دو شیوۀ آموزش مجازی و تلفیقی بود. پیشنهاد می‌‌شود که از روش آموزش حضوری برای یادگیری کمک‌‌های اولیه در کوهنوردان استفاده گردد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش حضوری، آموزش مجازی، آموزش تلفیقی، کمک‌‌های اولیه، کوهنورد

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of face-to-face, virtual, and integrated first aid training in the knowledge, attitude, and skills of mountaineers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:  The possible accidents for mountaineers and the importance of safety highlight the necessity of first aid training in the mountains. Therefore, the present study aimed to assess the impact of face-to-face, virtual, and integrated first aid training on the knowledge, attitude, and skills of mountaineers.
Material & Methods: The present quasi-experimental study was conducted on 93 mountaineers using the available sampling method and random allocation using permutation blocks of six in three groups of virtual, face-to-face, and integrated training. The intervention was carried out for four weeks. Face-to-face and integrated training groups attended in-person classes, while the virtual training group received the content through WhatsApp messenger during the same period. Participants completed the demographic characteristic form, as well as knowledge, attitude, and skill questionnaires before the intervention and three weeks after its completion, and the data were analyzed in SPSS software (version 22) using descriptive and inferential statistical tests (P<0.05).
Results: The mean scores of knowledge, attitude, and skills in the three groups before and after the intervention had a significant difference and increased after the intervention (P<0.001). In the inter-group comparison, the face-to-face training group obtained higher scores in attitude (69.58±4.19) and skill (44.06±12.99) compared to the virtual and integrated education (P<0.000214).
Discussion & Conclusion: There was a significant difference between the attitude, knowledge, and skill scores of mountaineers in all three groups of face-to-face, virtual, and integrated training before and after the intervention, and the mean scores increased. Nonetheless, the mean score of face-to-face training was higher than that of virtual and integrated training methods. It is suggested that face-to-face training be used to teach first aid to mountaineers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Face-to-face training, First aid, Integrated training, Mountaineer, Virtual training

نویسندگان مقاله کبری خسروی | Kobra Khosravi
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

مصیب مظفری | Mosayeb Mozafari
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

محمدرضا بسطامی | MohamadReza Bastami
Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

حسین صیدخانی | Hossein Seidkhani
Dept of Biostatistics, Faculty of Health, Ilam University of Medical Sciences, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7724-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات