مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی تعیین ارتباط فشار روانی ادراک‌شده با اضطراب ناشی از کووید-۱۹ در دانشجویان و کارکنان بهداشتی-درمانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در زمان همه‌گیری یک بیماری، علاوه بر تهدید جدی برای سلامت جسمی افراد آسیب‌پذیر، ترس از بیماری و ترس از مرگ در کنار آشفتگی‌های روزمره موجب می‌شود تا افراد سالم نیز با اضطراب و استرس بیماری درگیر گردند و دچار اختلالات روان‌شناختی شوند. در این میان، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و دانشجویان علوم پزشکی، گروه‌هایی از افراد جامعه هستند که وضعیت بهداشت ‌روان آنان می‌تواند توسط این همه‌‌گیری‌‌ها در معرض خطر قرار گیرد؛ بنابراین، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین ارتباط فشار روانی ادراک‌شده با اضطراب ناشی از کووید-19 در دانشجویان و کارکنان بهداشتی- درمانی شاغل در دانشکدۀ علوم پزشکی اسدآباد انجام شد.
مواد و روش­ها: طی مطالعه‌ای توصیفی_تحلیلی، 113 نفر از دانشجویان و 85 نفر از کارکنان بهداشتی- درمانی شاغل دانشکدۀ علوم پزشکی اسدآباد در سال 1399، به روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی با تخصیص متناسب بررسی گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، مقیاس اضطراب بیماری کرونای علیپور و نسخۀ 14 سؤالی مقیاس استرس ادراک‌شدۀ کوهن بود. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم‌افزار SPSS vol.26 تجزیه‌وتحلیل شدند. برای بررسی ارتباطات و مقایسۀ میان داده‌ها از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون ناپارامتری من‌ویتنی با سطح معنی‌داری آلفای کمتر از 05/0 استفاده گردید.
یافته ­های پژوهش: میانگین کلی فشار روانی ادراک‌شدۀ کارکنان (29/9±25/22) و دانشجویان (35/9±90/23) نزدیک به حد متوسط و میانگین کلی اضطراب ناشی از کووید-19 در هر دو گروه در سطح خفیف (کارکنان: 85/10±36/16 و دانشجویان: 15/10±24/15) بود؛ همچنین میان فشار روانی ادراک‌شده و اضطراب ناشی از کووید-19 در هردو گروه کارکنان (P=0.00، r=0.55) و دانشجویان (P=0.00، r=0.37) رابطۀ آماری مثبت و معنی‌داری وجود داشت؛ اما مقایسۀ میزان فشار روانی ادراک‌شده کارکنان بهداشتی-درمانی با دانشجویان تفاوت آماری معنی‌داری را در دو گروه نشان نداد (P=0.08). این مقایسه برای میزان اضطراب ناشی از کووید-19 در دو گروه نیز معنی‌دار نبود (P=0.58).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که هر دو گروه کارکنان بهداشتی-درمانی و دانشجویان تقریباً میزان مشابهی از فشار روانی و اضطراب را تجربه کردند؛ همچنین با افزایش میزان اضطراب ناشی از کووید-19 در نمونه‌های پژوهش، فشار روانی ادراک‌شده نیز افزایش یافت و برعکس؛ بنابراین، به‌کارگیری روان‌پزشکان و روان‌شناسان و حضور فعال آنان در مراکز درگیر با کووید-19، ارائۀ رایگان مشاورۀ روان به کارکنان بهداشتی- درمانی و دانشجویان دچار مشکل، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های بازآموزی مهارت‌های تاب‌آوری و حل مسئله توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشار روانی ادراک‌شده، اضطراب ناشی از کووید-19، کارکنان بهداشتی-درمانی، دانشجویان، همبستگی

عنوان انگلیسی Relationship between perceived psychological stress and anxiety caused by COVID-19 in students and healthcare workers
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:  During a pandemic, in addition to a serious threat to the physical health of vulnerable people, the fear of disease and fear of death, along with everyday disturbances, causes healthy people to be involved with the anxiety and stress of the disease and suffer psychological disorders. In the meantime, healthcare workers and medical students are groups of people whose mental health status can be endangered by this virus. Therefore, the present study aimed to assess the relationship between perceived psychological stress and anxiety caused by COVID-19 in students and healthcare workers working at the Asadabad School of Medical Sciences.
Materials & Methods: During a descriptive-analytical study, 113 students and 85 health workers working at Asadabad School of Medical Sciences in 2019 were examined using a stratified sampling method with proportional allocation. The data collection tool included demographic information, Alipur Corona Disease Anxiety Scale (2018), and the 14-item version of Cohen's Perceived Stress Scale (1983). After collecting the data, they were analyzed using SPSS software (version 26). Spearman's correlation test and Mann-Whitney's non-parametric test with an alpha significance level of less than 0.05 were used to check the relationships and compare the data.
Results: The overall mean scores of perceived psychological pressure of workers (22.25±9.29) and students (23.90±9.35) were close to the mean level, and the overall mean of COVID-19-induced anxiety in both groups was at a moderate level (workers: 16.36±10.85 and students: 15.24±10.15). Moreover, there was a positive and significant statistical relationship between perceived psychological pressure and COVID-19-induced anxiety in both groups of workers (r=0.55; P0.00) and students (r=0.37: P=0.00). Nonetheless, the comparison of the level of perceived psychological pressure of medical workers and students did not demonstrate a statistically significant difference between the two groups (u=4108.5; P=0.08). This comparison was not significant for the level of COVID-19-induced anxiety caused in the two groups (u=4582.5; P=0.58).
Conclusion: The results of the present study pointed out that both groups of medical workers and students experienced almost the same amount of psychological pressure and anxiety. Furthermore, with the increase in participants' level of COVID-19 anxiety, the perceived psychological pressure also increased and vice versa. Therefore, it is recommended that psychiatrists and psychologists be employed in COVID-19 centers, that free psychological counseling be provided to health-treatment workers and students with problems, and that workshops and retraining courses on resilience and problem-solving skills be held.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Correlation, COVID-19 anxiety, Healthcare workers, Perceived psychological stress, Students

نویسندگان مقاله زیبا محمدی | Ziba Mohammadi
Dept of Nursing, Asadabad School of Medical Sciences, Asadabad, Iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، ایران

معصومه نجفی | Masoomeh Najafi
Dept of Nursing, Asadabad School of Medical Sciences, Asadabad, Iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، ایران

علی اکبر زارعی | Aliakbar Zaree
Center for Medical Accidents and Emergencies, Asadabad School of Medical Sciences, Asadabad, Iran
مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، ایران

محبوبه اخلاقی | Mahboubeh Akhlaghi
Student Research Committee, Dept of Biostatics and Epidemiology, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زینب مکوندی | Zeinab Makvandi
Dept of Public Health, Asadabad School of Medical Sciences, Asadabad, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، ایران


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7523-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات