مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۳۲، شماره ۵، صفحات ۱۲۴-۱۳۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار بر استرس ادراک‌شدۀ دانشجویان آزاردیدۀ سایبری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استرسهای ناشی از آزار سایبری بر دانشجویان یکی از معضلات جامعۀ امروز است. دانشجویان پزشکی عهدهدار سلامت جسمی افراد جامعه در آینده هستند؛ درنتیجه، توجه به سلامت روانی آنان اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار بر استرس ادراک‌شدۀ دانشجویان پزشکی آزاردیدۀ سایبری بود.
مواد و روش­ها: تحقیق حاضر از نوع نیمهآزمایشی است که در سال تحصیلی 1402-1401، روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. تعداد 30 نفر از دانشجویان پزشکی آسیب‌دیدۀ سایبری که استرس ادراک‌شده داشتند، با روش نمونه‌‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل، تقسیم گردیدند. دستورالعمل جلسات آموزش پردازش هیجان‌مدار طی 9 جلسه، هر جلسه 1 ساعت به‌صورت مجازی و همزمان از طریق نرم‌افزار اسکای روم ارائه شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ استرس ادراک‌شدۀ کوهن و همکاران استفاده گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد.
یافته­ های پژوهش: یافتهها نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات استرس ادراک‌شدۀ در میان دانشجویان پزشکی آزاردیدۀ سایبری در پسآزمون گروه‌های آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش‌یافته است (P=0.003)؛ همچنین میانگین گروه کنترل در پس‌آزمون کاهش چندانی نداشت، بلکه میانگین پس‌آزمون گروه کنترل (8750/35) دانشجویان علوم پزشکی مشهد نیز افزایش نشان داد. کمترین میانگین متعلق به پس‌آزمون گروه آزمایش (1250/22) است. بر اساس تحلیل کوواریانس انجام‌شده، آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار بر استرس ادراک‌شدۀ دانشجویان آزاردیدۀ سایبری علوم پزشکی مشهد تأثیر دارد (P=0.038).
بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که با استفاده از پردازش هیجان‌مدار، استرس ادراک‌شدۀ ناشی از آزار سایبری کاهش یافت؛ بنابراین، یکی از بهترین رویکردها برای درمان استرس ادراک‌شده در آزاردیدگان سایبری است و درنتیجه، آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار باعث تغییر در طرح‌واره‌های هیجانی دانشجویان و سازمان‌دهی افکار آنان می­شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پردازش هیجان‌مدار، استرس ادراک‌شده، دانشجویان پزشکی، آزاردیدگان سایبری

عنوان انگلیسی The effect of teaching emotion-oriented processing strategies on the perceived stress of cyberbullied medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:  Cyber harassment of students is a significant stressor in today's society. Medical students are responsible for the physical health of people in the future, so paying attention to their mental health is of enormous importance. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effect of teaching emotion-oriented processing strategies on the perceived stress of cyberbullied medical students.
Materials & Methods: The present research was a quasi-experimental study that was conducted on medical students of Mashhad University of Medical Sciences in the academic year of 2022-2023. Thirty cyber-damaged medical students who had been cyberbullied and perceived stress were selected by the purposive sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The educational intervention included 9 sessions, an hour for each session, virtually through the Skyroom platform. Before and after the intervention, participants filled out demographic and Perceived Stress Scale (PSS) data collection forms. The statistical test consisted of the ANOVA, which was analyzed by SPSS V.25, and the level of significance was considered less than 0.05.
Results: The mean and standard deviation of the perceived stress scores among medical students who suffered from cyberbullying in the post-test of the experimental groups decreased compared to the control group (P=0.003). Based on the covariance analysis, there was a significant difference in the perceived stress scores of the experimental group compared to the control group (P<0.038).
Conclusion: The use of emotion-oriented processing by the cyberbullied medical students can improve their perceived stress.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion-oriented processing, Perceived stress, Medical students, Victims of cyberbullying

نویسندگان مقاله نرگس میرانی سرگزی | Narges Mirani Sargasi
Dept of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

اکرم حافظی | Akram Hafezi
Dept of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences, Nasibeh Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

احمد میرگل | Ahmad Mirgol
Dept of Psychology, Zahedan Branch, Payam Noor University, Zahedan, Iran
گروه روان شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه پیام نور، زاهدان، ایران

طیبه شمسایی زفرقندی | Tayebeh Shamsaei Zafarghandi
Dept of Islamic Education and Training, Nasibeh Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
گروه معارف و تربیت اسلامی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

میلاد خانی | Milad Khani
Dept of Counseling and Guidance, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه مشاوره و راهنمایی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

مریم طارق طیب | Maryam Tariq Tayyeb
Dept of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7653-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات