|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۳۲، شماره ۵، صفحات ۱۳۶-۱۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر بازی وارسازی آنلاین بر یادگیری صداهای ریوی و خود کارآمدی(خلاصه سیاستی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تشخیص و انجام اقدام درمانی مراقبتی بههنگام در بیماری های ریوی، یکی از مهم ترین راه های حفظ حیات بیمار می باشد. لذا مطالعه کنونی با هدف بررسی تاثیر بازی وارسازی به روش آنلاین بر یادگیری بیماری های ریوی، صداهای ریوی و خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر، به صورت نیمه تجربی بر روی 68 دانشجوی پرستاری ترم ششم با روش نمونه گیری در دسترس و تخصیص تصادفی به گروه کنترل و مداخله، انجام شد. افراد گروه مداخله در طی سه جلسه به صورت هفتگی، بیماری ها و صداهای ریوی را به صورت آموزش در پلتفرم استوری لاین و انجام بازی وارسازی در نرم افزار کاهوت دریافت کرده و گروه کنترل نیز همان محتوا را در قالب روش سخنرانی توسط مدرس یکسان دریافت نمودند. پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش یادگیری و خود کارآمدی قبل از مداخله و دو هفته پس از پایان مداخله تکمیل شده و داده ها، با استفاده آزمون های آماری توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافته های پژوهش: قبل از انجام مداخله بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید اما پس از مداخله، میانگین و انحراف معیار نمرات سنجش یادگیری در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل و نیز نمرات خود کارآمدی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت آماری معنی دار مشاهده گردید. بحث و نتیجهگیری: انجام بازی وارسازی به روش آنلاین سبب بهبود یادگیری بیماری های ریوی، صدا های ریوی و خود کارآمدی در دانشجویان پرستاری می گردد. پیشنهاد می شود از این روش برای یادگیری دروس عملی و نظری استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازی وارسازی، آنلاین، بیماری های ریوی، صداهای ریوی، خود کارآمدی |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of online gamification on learning lung diseases and self-efficacy (Policy Brief) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Diagnosing and performing timely care treatment in lung diseases is one of the most important ways to save the patient's life. Therefore, the current study was conducted with the aim of investigating the effect of online gamification on learning lung diseases, lung sounds and self-efficacy in nursing students. Materials & Methods: The present study was conducted quasi-experimentally on 68 nursing students of the sixth semester with available sampling method and random assignment to control and intervention groups. During three weekly sessions, the participants of the intervention group received diseases and lung sounds in the form of training on the Storyline platform and gamification in the Kahoot software, and the control group received the same content in the form of lectures by the same lecturer. Questionnaires of demographic information, learning assessment and self-efficacy were completed before and two weeks after the end of the intervention and the data were analyzed using descriptive and inferential statistical tests in SPSS V.26. Results: Before the intervention, no significant difference was observed between the two groups, but after the intervention, the mean and standard deviation of learning assessment scores in the intervention group compared to the control group and Also, the self-efficacy scores in the intervention group compared to the control group were statistically significantly different. Conclusion: Playing online gamification improves the learning of diseases, lung sounds and self-efficacy in nursing students. It is suggested to use this method to learn practical and theoretical lessons. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gamification, Online, Lung diseases, Lung sounds, Self-efficacy |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه نجفی | Fatemeh Najafi Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
مصیب مظفری | Mosayeb Mozafari Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
معصومه شوهانی | Masoumeh Shohani Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
مریم پاک سرشت | Maryam Pakseresht Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
فخر الدین تقی نژاد | fakhreddin taghynezhad Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
رضا پاکزاد | Reza Pakzad Dept of Epidemiology, Faculty of Health, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
امیررضا باژدان | Amirreza Bazhdan Student Research Committee, Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
علی رضا وسیعی | Ali Reza Vasiee Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7572-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|