|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به استفاده از تخت تشریح مجازی در یادگیری آناتومی قفسه سینه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: استفاده از فناوریهای شبیه ساز در پزشکی یکی از روشهای نوین مورد استفاده در آموزش پزشکی است. تخت تشریح مجازی یکی از ابزارهای تولید شده در این حوزه است. هدف این مطالعه بررسی نگرش دانشجویان پزشکی در مورد تأثیر استفاده از تخت تشریح مجازی در یادگیری آناتومی بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعهی مقطعی توصیفی بود که در سال 1403 در دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شد. شرکت کنندگان شامل 111 دانشجوی پزشکی بودند که در کلاسهای عملی آناتومی قفسه سینه در کنار دیگر روشهای سنتی، از تخت تشریح مجازی (کالبدنما، ساخت شرکت رایان طب پیشگام پارمیس، نسخه ۱.۴۲) استفاده کردند. نگرش دانشجویان نسبت به کلیات و قابلیتهای فنی این ابزار و همچنین مقایسه آن با دیگر روشهای آموزشی به وسیلهی پرسش نامه محقق ساخته بررسی شد. دادهها با استفاده از نسخه 22 نرم افزار آماری SPSS توصیف شدند. یافته های پژوهش: بیشترین انتخاب دانشجویان تأثیر تخت تشریح مجازی را در یادگیری فعال (1/80 درصد)، افزایش تمرکز (8/64 درصد)، مهارت و دانش آناتومی (3/83 درصد) و کاهش زمان و هزینه (7/56 درصد) مثبت ارزیابی کردند. هم چنین، بیشتر دانشجویان با این گزاره که وجود تصاویر مقطعی (5/86 درصد)، پیوستگی تصاویر (2/89 درصد) و توانایی چرخاندن بدن (3/78 درصد) در این تخت به دانش مربوط به تجسم و موقعیت ساختارها و کاربرد آناتومی در بالین کمک میکند کاملاً موافق یا موافق بودند. بیشتر دانشجویان با استفاده از این ابزار به عنوان یک ابزار آموزشی تکمیلی در کنار روشهای سنتی اعتقاد داشتند (8/92 درصد). بیشتر دانشجویان معتقد بودند که این تخت نسبت به استفاده از جسد (1/61) و دیگر پلتفرم-های دیجیتال (4/70 درصد) امکانات بیشتری را در اختیار میگذارد. از نظر آنها این تخت تجربه آموزشی بهتری را فراهم میکند (6/76 درصد). بحث و نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که استفاده از تخت تشریح مجازی در یادگیری آناتومی مفید است و استفاده از آن در آموزش آناتومی در کنار دیگر روشهای آموزشی توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تخت تشریح مجازی، شبیه ساز، آناتومی، نگرش، دانشجویان پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
The attitude of medical students toward applying virtual dissection table in the learning anatomy of thorax |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The integration of simulation technologies in medical education represents a cutting-edge approach to enhancing learning experiences. Among these innovations, the virtual dissection table stands out as a significant advancement in anatomical instruction. This study was aimed at exploring medical students’ perceptions regarding the effect of virtual dissection tables on their anatomy learning process. Materials & Methods: This study employed a descriptive cross-sectional design and was conducted in 2024 at Ilam University of Medical Sciences. A total of 111 medical students participated, utilizing a virtual dissection table alongside traditional instructional methods in thoracic anatomical practical sessions. The study aimed to assess the attitude of students toward the virtual dissection table, focusing on its general utility, technical capabilities, and comparison with conventional educational approaches. A researcher-designed questionnaire collected the data, which SPSS V.22 analyzed. Results: The majority of students found the virtual dissection table beneficial for active learning (80.1%), concentration (64.8%), anatomical knowledge and practical skills (83.3%), and cost-time efficiency (56.7%). Key features like cross-sectional imaging (86.5%), image continuity (89.2%), and body rotation (78.3%) enhanced understanding of anatomical structures and clinical applications. Most students (92.8%) supported its integration with traditional methods, with 61.1% favoring it over cadaveric dissection and 70.4% over other digital platforms. Overall, 76.6% considered it a superior educational tool. Conclusion: From the students’ perspective, the virtual dissection table serves as a highly beneficial tool for anatomy education. However, further studies are required to evaluate its long-term efficacy and optimize its integration into traditional teaching methodologies.
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Virtual Dissection Table, Simulator, Anatomy, Attitude, Medical Students |
|
نویسندگان مقاله |
حمید حجت دوست | Hamid Hojatdoost School of Medicine, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
فروزان کاوری زاده | Forouzan Kavarizadeh Center for Educational Research in Medical Sciences (CERMS), Dept of Medical Education, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
لیلا نوری | Leila Noori Dept of Biomedicine, Neuroscience and Advanced Diagnostics (BIND), University of Palermo, 90127Palermo, Italy گروه بیومدیسن، نوروساینس و دیاگنوستیکس (BIND)، دانشگاه پالرمو، پالرمو، ایتالیا
ولی الله بایگی | Vali Baigi Sina Trauma and Surgery Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran مرکز تحقیقات جراحی و ترومای سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
یوسف محمدی | Yousef Mohamadi Dept of Anatomy, School of Medicine, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5756-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|