مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۹

عنوان فارسی علل مراجعه نکردن به مراکز بهداشت شهر زاهدان: یک مطالعۀ تحلیل محتوا در سال ۱۴۰۲
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: علی‌رغم اجرای طرح تحول بهداشت و افزایش تعداد خدمات و مراکز خدمات جامع سلامت در سال 1393 در ایران، هنوز تعداد فراوانی از افراد برای دریافت خدمات سلامت به این مراکز مراجعه نمی‌کنند. به‌منظور بررسی علل این امر، مطالعۀ حاضر با هدف بررسی علل مراجعه نکردن به مراکز بهداشت شهر زاهدان انجام گردید.
مواد و روش­ها: این مطالعۀ کیفی به‌صورت تحلیل محتوای قراردادی و به شیوۀ نمونهگیری هدفمند، با مصاحبه‌های نیمه‎‌ساختاریافته بر اساس مصاحبه با استفاده از سؤالات باز، در مراکز خدمات جامع سلامت شهر زاهدان در سال 1402 انجام شد. پس از دریافت کد اخلاق و سایر مجوزهای لازم، پژوهشگر به مناطق مدنظر مراجعه کرد و ضمن شناسایی اولیۀ افرادی که طی یک سال اخیر مراجعه نکرده بودند، مصاحبه‌ها انجام گرفت. درنهایت، به روش تحلیل محتوای قراردادی کدگذاری انجام گرفت.
یافته­ های پژوهش: در این مطالعه، تعداد 34 نفر مشارکت کردند. از مصاحبه‌ها، چهار مضمون «ارائۀ خدمات بهداشتی»، «زمان ارائۀ خدمات بهداشتی»، «زیرساخت خدمات بهداشتی» و «باورهای فردی» استخراج گردید.
بحث و نتیجه‌گیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، ارائۀ خدمات مؤثر بهداشتی در بالا بردن میزان رضایت مددجویان و مراجعۀ آنان به مراکز بهداشتی و درمانی برای استفاده از خدمات بهداشتی ضروری به‌نظر می‌رسد؛ همچنین پیشنهاد می‌شود، مسئولان امر ترتیبی اتخاذ کنند تا خدمات متنوع بر اساس نیاز مراجعان در دسترس آنان قرار گیرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله خدمات بهداشتی، مراجعه نکردن، نارضایتی، زاهدان

عنوان انگلیسی Reasons for not Referral to health centers in Zahedan: a case study of 2022
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:  Despite the implementation of the health transformation plan and the increase in the number of comprehensive health services and centers in Iran in 2013, still a large number of people do not go to these centers to receive health services. In order to find out the reasons for this, the present study was conducted with the reasons for not referring to the health centers of Zahedan city.
Materials & Methods: This case study was conducted in the form of content analysis and targeted sampling with semi-structured interviews based on the interview guide using open questions in the comprehensive health service centers of Zahedan in the year 2022. After receiving the code of ethics and other necessary permits, the researcher visited the desired areas and identified the people who had not visited during the last year. Finally, coding was done using the conventional content analysis method.
Results: Finally, 34 people participated in this study. After analyzing the interviews, four categories emerged: "Provision of health services," "Time of provision of health services," "Infrastructure of health services," and "Individual beliefs.".
Conclusion: Using the results obtained from this research, it seems necessary to provide effective health services to increase the satisfaction of those seeking help and to refer them to health and treatment centers to use health services. It is also suggested that those in charge make arrangements so that various services can be made available to the clients based on their needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Services, Non-visit, Dissatisfaction, Zahedan

نویسندگان مقاله مهدی زنگنه بایگی | Mehdi Zanganeh Baygi
Dept of Health Care Management, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

محمد حسن امیری مقدم | Mohammad Hassan Amiri Moghaddam
Dept of Health Care Management, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

مهدی کولجی | Mahdi Koolaji
Dept of Health Care Management, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

مصطفی پیوند | Mostafa Peyvand
Dept of Epidemiology and Biostatistics, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

سیده نرگس نورمحمدی | Sayedeh Narges Noormohamadi
Dept of Health Care Management, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7851-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات