مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۴-۱۱۱

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتار پیشگیری از جراحات پرسنل درمانی استان ایلام در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شیوع جراحت ناشی از اجسام تیز و برنده در ایران بالا است و لذا پرسنل درمانی در معرض ابتلا به سه بیماری مهم ایدز، هپاتیت B و C هستند که از طریق خون منتقل می شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار پیشگیری کننده از جراحات ناشی از اجسام تیز و برنده در گروهی از پرسنل درمانی در استان ایلام در سال 1391صورت پذیرفته است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی و مداخله ای، تعداد 66 نفر از کارکنان درمانی شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان های دهلران (به عنوان گروه آزمون) و آبدانان(به عنوان گروه کنترل) وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید مراحل روائی و پایائی در دو مرحله، قبل و یک ماه پس از اجرای مداخله آموزشی توسط شرکت کنندگان در مطالعه تکمیل شد. داده ها با نرم افزار SPSS19 و با استفاده از آزمون های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: اختلاف میانگین نمرات مربوط به آگاهی و نگرش دو گروه آزمون و کنترل پس از مداخله معنی دار بود. تعداد موارد جراحت، در مدت یک ماه قبل از مداخله در هر دو گروه پنج مورد (15/15 %) بود؛ که یک ماه پس از مداخله، به یک مورد (03/3 %) در گروه آزمون و چهار مورد (12/12 %)در گروه کنترل کاهش یافت. بحث و نتیجه گیری: تدوین برنامه آموزش بهداشت و اجرای آن برای کاهش موارد جراحت ناشی از اجسام تیز و برنده، سودمند است. واژه های کلیدی: جراحت ناشی از سوزن، مداخله آموزشی، کارکنان بهداشتی درمانی، پیشگیری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of educational intervention on behavioral promotion in health care workers of Ilam province regarding injury prevention in2012.
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: The incidence of sharps injuries in Iran is high and therefore health care workers are at a higher risk for three major diseases, AIDS, hepatitis B and C, that are blood born diseases. This study aimed to investigate the promotional impact of educational intervention on behaviors of health care workers in Ilam province regading sharps injury prevention in 2012. Materials and Methods: In this quasi-experimental intervention study, 66 healthcare workers in health centers in the city of Dehloran (as the experimental group) and Abdanan (as the control group) were enrolled. The data were collected by a questionnaire completed by the participants, after the approval of its validity and reliability in two previous steps, and one month before the educational intervention. SPSS19 software was used to analyze the data using appropriate statistical methods. Results: The mean difference between knowledge and attitude scores after the intervention in the experimental and control groups was significant. Number of injuries, a month before the intervention in both groups was five cases (15.15 %) while one month after the intervention it reduced to just one case (3.03 %) in the experimental group and four cases (12/12 %) in the control group. Conclusion: the design and implementation of an educational program for reducing injuries from sharps is beneficial. Keywords: Injuries caused by needles, training intervention, health care workers, prevention
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا جوروند | reza jorvand
department of health promotion, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فرخنده امین شکروی | farkhondeh aminshokravi
department of health promotion, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

زینب غضنفری | zinab ghazanfari
department of health promotion, faculty of health, ilam university, ilam.iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1141-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23187.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات