مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۹، شماره ۶، صفحات ۱۱-۱۹

عنوان فارسی مقایسۀ اثربخشی درمان ‌شناختی-رفتاری و آموزش تمرینات تنفسی دیافراگمی بر علائم پانیک زنان مبتلا به آسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسم یک مشکل عمدۀ بهداشتی در اغلب نقاط دنیا است. این بیماری مزمن تحت تأثیر درمان‌های روان‌شناختی همچون درمان‌ شناختی-رفتاری و برخی آموزش‌ها نظیر تمرینات تنفسی دیافراگمی است. هدف از این مطالعه مقایسۀ اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و آموزش تمرینات تنفسی دیافراگمی بر علائم پانیک زنان مبتلا به آسم در شهر لاهیجان در سال 1399 بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی دوگروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. تعداد 60 نفر از زنانی که به کلینیک یا بیمارستان شهر لاهیجان در سال 1399 مراجعه کرده بودند، از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه درمان‌ شناختی-رفتاری ، آموزش تمرینات تنفسی دیافراگمی و گروه کنترل قرار گرفتند. پیش از انجام مداخلات، از نمونه‌ها پیش‌آزمون گرفته شد. پس از انجام مداخلات، از نمونه‌ها پس‌آزمون به‌عمل آمد و پیگیری یک ماه بعد انجام شد. ابزار استفاده‌شده پرسش‌نامۀ اختلال پانیک آلبانی بود که در سال 1996، بارلو و زینبارگ طراحی کردند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS vol.22 و آمار توصیفی شامل میانگین و واریانس و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس و بنفرونی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش نشان داد که درمان شناختی-رفتاری در مرحلۀ پس‌آزمون با میانگین و انحراف معیار 96/3±43/62 و آموزش تمرینات تنفسی دیافراگمی در مرحلۀ پیگیری با میانگین و انحراف معیار 58/2±64/55، بر بهبود علائم پانیک زنان مبتلا به آسم مؤثرتر بوده‌اند (0001/P=0). بحث و نتیجه‌گیری: استفاده از روش‌هایی نظیر درمان شناختی-رفتاری و تغییر شیوۀ زندگی از قبیل گنجاندن فعالیت بدنی منظم در برنامۀ زندگی بیماران آسمی می‌تواند نقش کمکی در کنترل علائم پانیک آسم داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی-رفتاری، تمرینات تنفسی دیافراگمی، علائم پانیک، آسم

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy and Training of Diaphragmatic Respiratory Exercises on Panic Symptoms in Women with Asthma
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Asthma is a major health problem in most parts of the world. This chronic disease is influenced by psychological therapies, such as cognitive-behavioral therapy, and training, such as diaphragmatic respiratory exercises. This study aimed to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and training of diaphragmatic respiratory exercises on panic symptoms in women with asthma in Lahijan, Iran, in 2020. Material & Methods: This quasi-experimental study was conducted on two groups using a pre-test and post-test design with a control group. A total of 60 women who were referred to the clinics or hospitals in Lahijan, Iran, in 2020, were selected through the available sampling method and randomly divided into three groups of cognitive-behavioral therapy, diaphragmatic respiratory training, and control. Pre-tests were taken from the samples before the interventions. After the interventions, post-tests were administered, and the patients were followed up one month later. The data were collected using the Albani Panic Disorder Questionnaire, designed in 1996 by Barlow and Zeinberg. The obtained data were then analyzed using SPSS software (version 22) through descriptive statistics (mean±SD and variance) and inferential statistics (variance analysis and Bonferroni test). (Ethic code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1399.048) Findings: The results of the study showed that cognitive-behavioral therapy at the post-test (62.43±3.96) and training of diaphragmatic respiratory exercises at the follow-up phase (55.64±2.58) were more effective in improving the panic symptoms of women with asthma (P=0.0001). Discussion & Conclusion: The use of methods, such as cognitive-behavioral therapy, and changes in the lifestyle (regular physical activity) of asthmatic patients can play a helpful role in controlling asthma panic symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Asthma, Cognitive behavioral therapy, Diaphragmatic respiratory exercises, Panic symptoms

نویسندگان مقاله سیده مدینه قاسم نژاد | Seideh madineh Ghasemnegad
Dept of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
گروه روان‌شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

سید عباس حقایق | Sayed Abbas Haghayegh
Dept of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
گروه روان‌شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

سعید جهانیان | Saeed Jahanian
Depat of Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

حسن رضایی جمالویی | Hasan Rezaeijamalouei
Dept of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6697-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-2473630.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات