مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۳۱، شماره ۶، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سازۀ تهدید درک‌شده بر صرفه‌جویی مصرف آب در دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی بهبهان در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به‌نظر می‌رسد برای اطلاع‌رسانی دربارۀ کمبود آب، آموزش با تمرکز بر تهدید درک‌شده بتواند مؤثر باشد؛ بنابراین، به علت جایگاه افراد تحصیل‌کرده به‌عنوان الگو در جامعه، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر سازۀ تهدید درک‌شده بر صرفه‌جویی مصرف آب در دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی بهبهان انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعۀ نیمه‌تجربی، با نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی، 62 دانشجوی رشتۀ اتاق عمل علوم پزشکی بهبهان در سال تحصیلی 1397-1396 وارد مطالعه گردیدند. ابزار گردآوری داده پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ ویژگی‌های دموگرافیک، تهدید درک‌شده و سنجش رفتار صرفه‌جویی مصرف آب بود که پیش از مداخله، دانشجویان آن را تکمیل کردند؛ سپس پیام‌های نوشتاری و تصویری مبتنی بر تهدید درک‌شده آماده و با همکاری اساتید، برای 4 جلسه در دقایق پایانی کلاس درس در قالب پاورپوینت ارائه گردید و فرصتی برای بحث گروهی و تبادل‌نظر داده شد؛ همچنین پوستر پیام‌ها در مکان‌های مناسب از قبیل سرویس‌های بهداشتی نصب و نیز با استفاده از سامانۀ پیامکی دانشکده، پیام‌های آموزشی به تلفن همراه دانشجویان ارسال گردید. دو ماه بعد، مجدداً دانشجویان پرسش‌نامه را تکمیل کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS vol.15 با آزمون‌های آماری تی زوجی، آنالیز کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام و 0.05>P از نظر آماری معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته­ های پژوهش: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 32/1±61/20 سال بود. 32 دانشجو دختر (6/51 درصد) و 30 دانشجو پسر (4/48 درصد) بودند. پیش از آموزش، میانگین نمرۀ رفتارهای صرفه‌جویی در مصرف آب 36/16±98/47 و میانگین نمرۀ تهدید درک‌شده (حساسیت 23/21±74/61 و شدت 09/21±03/59) بود. پس از آموزش، میانگین نمرات افزایش معنی‌داری داشت و به‌ترتیب 59/14±55/77، 54/6±0/86 و 58/8±38/83 شد و میان متغیرها رابطۀ معنی‌دار مستقیم وجود داشت (0.05>P).
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش سبب افزایش تهدید درک‌شدۀ دانشجویان نسبت به بحران کم‌آبی و انجام رفتارهای صرفه‌جویی در مصرف آب گردید. پیشنهاد می‌شود، برای بررسی قابلیت تعمیم‌پذیری نتایج در سطح جامعه، در سایر گروه‌ها نیز مطالعاتی ازاین‌دست صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، تهدید درک‌شده، صرفه‌جویی، آب، دانشجویان

عنوان انگلیسی Effect of Education Based on Perceived Threat on Water Conservation Behavior Among Students in Behbahan Faculty of Medical Sciences in 2018
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: It seems that education focusing on the perceived threat is effective in informing people about water scarcity. Therefore, due to the position of educated people as role models in society, the present study aimed to assess the effect of education based on the perceived threat on water conservation behavior of students of Behbahan Faculty of Medical Sciences.
Material & Methods: This quasi-experimental study was conducted on 62 operating room students of Behbahan Faculty of Medical Science in the academic year of 2017-2018, selected via multistage random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire assessing demographic characteristics, perceived threats, and water conservation behavior which was completed by students before the intervention. Thereafter, written and visual messages based on the perceived threat were prepared and presented in PowerPoint format with the cooperation of professors for four sessions in the last minutes of the classroom, and an opportunity was given for group discussion and exchange of opinions. In addition, message posters were installed in appropriate places, such as restrooms, and were sent to students using the SMS system. Two months later, the questionnaires were completed again. The data were analyzed in SPSS software (version 15) using the Paired t-test, Covariance analysis, and Pearson correlation coefficient. A p-value less than 0<0.05 was considered statistically significant.
Results: The mean age of participants was 20.61±1.32 years. There were 32 (51.6%) female and 30 (48.4%) male students. Before the training, the mean water conservation behaviors, susceptibility, and severity scores were 47.98±16.36, 61.74±21.23, and 59.03±21.09, respectively. After training, the aforementioned mean scores increased significantly to 77.55±14.59, 86±0.54, and 83.38±8.53, and there was a significant relationship between the variables (P<0.05).
Discussion & Conclusion: The education caused an increase in students' perceived threat to the water shortage crisis and promoted water conservation behavior. It is suggested that similar studies be carried out in other groups to check the generalizability of the results at the community level.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Perceived Threat, Conservation, Water, Students

نویسندگان مقاله فخری دخت اکبری | Fakhridokht Akbari
Dept of Nursing, Behbahan faculty of medical sciences, Behbahan, Iran
گروه پرستاری، دانشکدۀ علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران

الهه توسلی | Elahe Tavassoli
Social Determinants of Health Research Center, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران

سیده لیلا دهقانی | Seyedeh Leila Dehghani
Dept of Public Health, Behbahan Faculty of Medical Sciences, Behbahan, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکدۀ علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران

معصومه علیدوستی | Masoumeh Alidosti
Social Determinants of Health Research Center, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2314-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات