مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۲۴-۳۳

عنوان فارسی طراحی و روان سنجی ابزار سنجش رفتار‌ های تغذیه‌ای پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان بر اساس تئوری انگیزش محافظت
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: با توجه به اهمیت پیشگیری پوکی استخوان در  زنان و نبود پرسشنامه استاندارد در زمینه رفتار‌ های تغذیه‌ای پیشگیری کننده از پوکی استخوان براساس الگو‌ های رفتاری ، این پژوهش با هدف طراحی و روان سنجی ابزار سنجش رفتار های تغذیه ‌ای پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان براساس تئوری انگیزش محافظت انجام شد. مواد و روش ‌ها: در این مطالعه مقطعی با استفاده ازبررسی منابع علمی و نیازسنجی اعتقادات براساس تئوری انگیزش محافظت پرسشنامه‌ای طراحی شدکه روایی آن به روش روایی صوری و محتوا و پایایی آن به روش همسانی درونی و بازآزمایی تعیین شد. نهایتا ابزار مذکور با استفاده از نرم افزار آموس نسخه 21 مورد تحلیل عامل تأییدی قرار گرفت  یافته ‌های پژوهش: پس از طی مراحل روایی و پایایی پرسشنامه 54 سوالی طراحی شد. مقدار شاخص روایی محتوای 88/0 به دست آمد. همچنین نتایج بررسی روایی سازه که با استفاده از تحلیل با نرم افزار ایموس  مقدار AGFI=0.964 , RMSEA=0.072 را نشان داد. ضریب الفای برابر 94/0 ICC نیز 91/0 به دست امد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده و با استناد به الگوی انگیزش محافظت، در این پژوهش پرسشنامه ‌ای تدوین گردید که پس از برآورد روایی و پایایی، اعتبار علمی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت که  استفاده از آن در پژوهش ‌های مرتبط ارائه و توصیه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پوکی استخوان، تئوری انگیزش محافظت، پرسشنامه، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Development and Psychometric Assessment of Nutritional Preventive Treatment of osteoporosis in women based on protection motivation theory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: With respect to importance of preventing osteoporosis in women and the lack of a standard questionnaire in this context, the aim of this study was planning and Psychometric assessment of nutritional preventive treatment of osteoporosis in women based on protection motivation theory.   Materials & methods: In this cross-sectional study a questionnaire was designed by using evaluation of scientific resources and need assessment of beliefs based on protection motivation theory, which its validity was determined by face and content validity, and its reliability was determined by internal consistency and test- retest. Spss version 15 and Amos version 21 were used to analyze the data collected.   Findings: After validity and reliability processes, the 54- item questionnaire was designed. Content validity index appeared 0.88, as well as results of construct validity assessment by using Amos software analysis showed AGFI = 0.964, and RMSE = 0.072. Cronbach's alpha results (α=0.94) and ICC (0.91) conformed the reliability of the instrument.   Discussion & conclusions: According to the results, the questionnaire was provided based on protection motivation theory, which has approved after validity and reliability evaluation, and it is recommended to be used in future related researches.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا سیدآبادی | zahra seyd abadi
dept of education healt, faculty of health, sabzevar university of medical sciences, sabzavar, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

مریم محمدی | maryam mohammadi
dept of education healt, faculty of health, sabzevar university of medical sciences, sabzavar, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

علی مهری | ali mehri
dept of education healt, faculty of health, sabzevar university of medical sciences, sabzavar, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

رحیم اکرمی | rahim akrami
dept of education healt, faculty of health, sabzevar university of medical sciences, sabzavar, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2608-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات