|
مجله ایرانی پرستاری سالمندان، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
آیا آموزش رسمی می تواند سبب بهبود مهارت های مطالعه در دانشجویان شود؟ تجربه دانشگاه علوم پزشکی ایلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف شواهد نشان می دهد که بهبود مهارت های مطالعه می تواند سبب پیشرفت تحصیلی و یادگیری بهتر در دانشجویان شود. از آنجاییکه غالب برنامه های درسی رشته های علوم پزشکی دایر فاقد واحد درسی منسجم جهت آموزش مهارت های مطالعه می باشند، این مطالعه با هدف تدوین، اجرا و ارزشیابی درس مهارت های مطالعه و بررسی اثرات آن بر سطح مهارت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است. مواد و روش ها در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش- پس آزمون تاثیر آموزش بر مهارت های مطالعه 514 دانشجوی سال اول دانشگاه علوم پزشکی در قالب 13 رشته مقاطع کاردانی، کارشناسی، پزشکی و دندانپزشکی عمومی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه مداخله آموزشی تحت عنوان درس مهارت های مطالعه در شورای آموزشی دانشگاه مصوب شده بود، کلیه دانشجویان ورودی به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 48 گویه ای دانشگاه هاستون( SSAQ-CCHU) شامل گویه های 5 گزینه ای ( همیشه، بیشتر اوقات، برخی اوقات، به ندرت، هرگز) شامل 8 حیطه هرکدام دارای 6 گویه در بازه امتیازی 120 تا 240 بود. قبل از مطالعه، پرسشنامه با استفاده از شاخص اعتبار محتوا و نظر 13 نفر از خبرگان تعیین اعتبارمحتوا شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برابر 93/0 به دست آمد که نشان دهنده همبستگی درونی پرسشنامه بود. مداخله آموزشی شامل 1 واحد درس نظری – عملی مهارت های مطالعه با طرح درس مبتنی بر آموزش عملی مهارت های مطالعه و ارزشیابی مبتنی بر تکالیف متنوع بود. ارزشیابی درس با استفاده از تکالیف مفید شامل ارائه کار عملی پس از کارگاه، تدوین نقشه مفهومی، تدریس موضوعی، ارائه نقد، تدوین شواهد در خصوص چالش پیشنهادی مدرس، خلاصه برداری از متون تخصصی انجام گرفت. مدرسین به مدت 5 جلسه در خصوص نحوه تدریس و ارزشیابی، آموزش های لازم را دریافت نموند. مطالعه از خرداد 97 آغاز و در تیرماه 98 پایان پذیرفت . یافته ها مطابق یافته ها، 100% پرسشنامه ها تکمیل و آنالیز شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان برابر3/1±6/19، 2/51 % شرکت کنندگان دانشجوی پسر و سایرین دانشجوی دختر بودند. نمره کل کسب شده پس از مداخله(1/2±4/184) به طور معنی دار بیش از نمره کل قبل از مداخله(6/2±2/122) بود . از 8 مهارت مورد بررسی تنها مهارت مدیریت زمان بهبود نیافته بود. در 6 مهارت شامل تمرکز و یادآوری مطلب، یادداشت برداری و استفاده از وسایل کمک آموزشی، سازماندهی و پردازش اطلاعات، انگیزه و نگرش، خواندن و انتخاب ایده اصلی و مهارت نوشتن و نیز در مجموع، مهارتهای مطالعه دانشجویان دختر (1/2±2/187)به صورت معنی دار بهتر از دانشجویان پسر(8/2±6/181) بود. فراوانی دانشجویان با مهارت های مطالعه ضعیف قبل از مداخله به ترتیب برابر 7/12% و 6/62% بودند که پس از مداخله به ترتیب به 4/6% و 3/26% کاهش یافتند و تعداد دانشجویان با مهارت تحصیلی خوب(240-180) از 7/24% به 3/67% افزایش یافت. تفاوت معنی داری بین مهارت های مطالعه دانشجویان رشته های مختلف مشاهده نشد. نتیجه گیری یافته های این مطالعه نشان می دهد که ارائه واحد درسی به صورت رسمی جهت آموزش مهارت های مطالعه می تواند سبب بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان شود. همچنین ارائه خلاقانه درس، ارائه دوره توجیهی برای مدرسین، نظارت بر ارائه دروس توسط به منظور پیشگیری از ارائه به روش سنتی، تاکید بیشتر بر کار عملی و تکلیف می تواند اثر بخشی درس مذکور را بهبود بخشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارت های مطالعه، دانشجویان گروه پزشکی، درس مهارت های مطالعه |
|
عنوان انگلیسی |
Does formal education improve students' reading skills? Ilam University of Medical Sciences experience |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction and purpose: Evidence suggests that improving study skills can improve students' academic performance and learning. Since most medical science curricula do not have a coherent curriculum to teach study skills, this study aimed to formulate, implement, and evaluate study skills lessons and examine their effects on the academic skill level of Ilam University of Medical Sciences students. Materials and Methods:In a quasi-experimental study with pre-test post-test the impact of education on study skills of 514 first year students of medical sciences university in 13 disciplines of associate, undergraduate, as well as general dentistry and medicine was evaluated. Given that the educational intervention was approved as a lesson in the University Education Council, all incoming students were enrolled in the census. The data collection tool was the Houston University 48-item Questionnaire (SSAQ-CCHU) containing 5 choice items (always, most often, sometimes, rarely, never) containing 8 domains each containing 6 items in the 120 to 240 scoring range. . Prior to the study, the questionnaire was validated by content validity index and the opinion of 13 experts. The Cronbach's alpha coefficient was 0.93, indicating an internal consistency of the questionnaire. The educational intervention consisted of 1 theoretical-practical study skills study unit with a variety of assignments based on practical study skills training and assessment assignments. Assessment of the lesson was done using useful assignments including hands-on post-workshop work, concept mapping, subject teaching, critique, evidence-based teacher suggested challenge, summaries of specialized texts. Teachers receive the necessary training for 5 sessions on how to teach and evaluate. The study began in June 2018 and ended in July 2019. Findings:According to the findings, 100% of the questionnaires were completed and analyzed. The mean age of participants was 19.6 ± 1.3, 51.2% were male and the other female. The total score obtained after the intervention (184.4 ±2.1) was significantly higher than the total score before the intervention (122.2 ± 2.6). Of the 8 skills examined, only time management skills were not improved. In 6 skills including memory and remembering, taking notes and using teaching aids, organizing and processing information, motivation and attitude, reading and choosing the main idea and writing skills as well as in total score, reading skills of female students (187.2 ± 2.1) was significantly better than male students (181.6 ± 2.8). Frequency of students with poor study skills before intervention were 12.7% and 62.6% respectively, which decreased to 6.4% and 26.3% after intervention respectively and the number of students with good educational skills (180-240) increased from 24.7% to 67.3%. There was no significant difference between the study skills of students based on different disciplines. Conclusion: The findings of this study show that formal instruction in teaching skills can improve students' learning quality. Creative presentation of the lesson, presentation of the justification course to the teachers, monitoring of the presentation of the lesson in order to prevent traditional teaching, more emphasis on practical work and assignment can improve the effectiveness of the lesson. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Study Skills, Medical Students, Study Skills Lesson |
|
نویسندگان مقاله |
رضا ولی زاده | reza Valizadeh school of nursing and midwifery, ilam University of Medical sciences دانشگاه علوم پزشکی ایلام
مصیب مظفری | Mosayeb mozafari school of nursing and midwifery, ilam University of Medical sciences دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
فروزان کاوری زاده | Forouzan Kavarizadeh EDC of ilam University of Medical sciences مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1838/article-1838-2148419.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|