|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۰۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی تاب آوری بر کاهش تنش والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم بود مواد و روش ها: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعهکننده به خانههای سلامت منطقه 5 شهرداری شهر تهران بود. نمونه مورد مطالعه شامل 26 مادر بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه هفتگی آموزش تاب آوری قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون ارزیابی اوتیسم و شاخص تنش والدینی جمع آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس یک متغیری و چند متغیری استفاده شد. یافته های پژوهش: آموزش تاب آوری به طور معناداری بر تنش والدگری مادران دارای کودکان اوتیستیک موثر بوده و مادران در گروه آزمایشی کاهش معناداری(P< 0.05) را در تنش والدگری نشان دادند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش استرس والدگری مبتلا به اختلال اوتیسم مورد تایید قرار گرفت؛ بنا بر این می توان نتیجه گرفت که آموزش تاب آوری یک روش موثر است که می تواند استرس والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اوتسیم را کاهش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Resilience Training on Reduction of Parental Stress of Autistic Childrens Mothers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this research was to Study the Effectiveness of resilience training on reduction of parental stress of Autistic Children's mothers. Materials &methods: The method of this study was a semi experimental study with pre-test and post-test in two experimental and control groups. The statistical population comprised Autistic Children's mothers referred to houses of health in No. 5 of Tehran municipality. The research sample consisted of 26 mothers that were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received resilience education for 12 weekly sessions. Data were gathered by using Childhood Autism Rating Scale and Parental Stress Index. Data were analyzed by analysis of covariance (ANCOVA). Findings: Resilience training on parental stress of Autistic Children's mothers was significantly effective and mothers of the experimental group showed significant reduction (p< 0/05) in parental stress. Discussion &Conclusion: According to the results of this research effectiveness of resilience training on decreasing the level of parental stress of Autistic Children's mothers was confirmed. Thus it can be concluded that using of the Resilience education is an effective method that can decrease parental stress of Autistic Children's mothers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه ربیعی کناری | fatemeh rabiee kenari university of science and culture دانشگاه علم و فرهنگ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
علی جدیدیان | ali jadidian university of science and culture دانشگاه علم و فرهنگ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
محمد سلگی | mohammad solgi university of science and culture دانشگاه علم و فرهنگ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1750-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|