مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۱۹۱-۲۰۱

عنوان فارسی بررسی همبستگی بین طرحواره ناکارآمد اولیه، خود پنداره و مشکلات رفتاری نوجوانان نابینا و نوجوانان ناشنوا شهر یزد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: طرحواره ناکارآمد اولیه به عنوان الگوهای شناختی و رفتاری دیدگاه فرد از خودش و دنیای اطرافش می باشد و به عنوان یکی از مهم ترین زمنیه هایی که مشکلات سلامت روان را در فرد ایجاد می کند، در نظر گرفته می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین طرحواره های ناکارآمد، خود پنداره و مشکلات رفتاری نوجوانان نابینا و ناشنوا می باشد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان نابینا و نوجوانان ناشنوا شهرستان یزد می باشد. در جهت اجرای پژوهش با همکاری کانون نابینایان و کانون ناشنوایان یزد، 25 نوجوان نابینا و 16 نوجوان ناشنوا به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسش نامه های طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ، خود پنداره پیرز- هریس و پرسش نامه علائم مرضی کودک SCI-4 بودند. یافته های پژوهش: یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که بین طرحواره های ناکارآمد و خود پنداره نوجوانان ناشنوا و نوجوانان نابینا تفاوت معناداری وجود ندارد. اما رابطه معناداری بین برخی مولفه های طرحواره های ناسازگار، خود پنداره و مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوا و نوجوانان نابینا وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده می توان این گونه نتیجه گیری کرد که آگاهی از طرحواره های ناکارآمد نوجوانان ناشنوا و نوجوانان نابینا و تاثیر آن بر مسائل روان شناختی آن ها اهمیت بسیاری دارد که باید توسط و روان شناسان مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of Relationship between Early Maladaptive Schemas Self-Concept and Behavioral Problems among Deaf Adolescences and Adolescences with Visual Impairment in YAZD City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Early maladaptive schemas, defined as cognitive and behavioral patterns of viewing oneself and theworld that cause considerable distress, are increasingly being recognized as an important underlying correlate of mental health problems. The purpose of this study is an investigation of simple and multiple relationships of early maladaptive schemas, self- concept and behavioral problems of deaf adolescence and adolescence with visual impairment. Materials & methods: This study is a correlation study and universe included all deaf and blind students who have been in Yazd city. In this study 16 deaf students and 25 students with visual impairment in with were selected through accessibility sampling. Instruments used in this research included the early maladaptive questioner-40, self- concepts (SCSC) and SCI-4. Findings: Results indicate that there was no significant difference between early maladaptive schemas between deaf and blind adolescence. But there were a significant relationship between early maladaptive schemas and self- concepts and behavioral problems. Discussion & Conclusion: Considering the important of early maladaptive schemas to control of self-concepts and behavioral problems in deaf and blind adolescence, it seems necessary to considered in counseling of this adolescences. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرنگیس دمهری | farangis demehri
yazd science and arts university
دانشگاه علم و هنر یزد

گیتا موللی | gita movallali
drgmovallali@gmail.com
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و هنر یزد (University of science and arts of yazd)

وحید احمدی | vahid ahmadi
vahid_ahmadi20@yahoo.com
دانشگاه آزاد اسلامی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سازمان های دیگر: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1248-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات