|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۷۳-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر سلامت روان دانشآموزان با اختلال یادگیری شهرستان های تهران در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مشکلات مرتبط با سلامت روان در افراد با اختلال یادگیری شایع است. لذا توجه به سلامت روان این قشر ضروری است. یکی از مهم ترین روش های موثر در بهبود سلامت روان، آموزش شناختی رفتاری است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر بهبود سلامت روان دانش آموزان با اختلال یادگیری بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان این پژوهش 40 دانش آموز دارای اختلال یادگیری پایه ششم دبستان بودند که آن ها به روش نمونه گیری در دسترس از میان دانش آموزان شهرستان های تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس هوشی و کسلر کودکان و پرسش نامه سلامت عمومی استفاده شد. داده ها با روش کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که میانگین نمرات سلامت روان و خرده مقیاس های آن(علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود(P< 0.05). به عبارت دیگر سلامت روان گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود(P< 0.05). بحث و نتیجه گیری: بنا بر این برنامه ریزی برای ارائه آموزش شناختی-رفتاری جهت بهبود سلامت روان دانش آموزان با اختلال یادگیری اهمیت ویژهای دارد و از این روش می توان برای ارتقای سلامت روان استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، شناختی-رفتاری، سلامت روان، اختلال یادگیری |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of cognitive-behavioral instruction effect on students mental health with learning disorder in Tehran counties in academic year 2012-13 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: mental health is the most common problem among students with learning disorder. Therefore, attention to mental health among this group seems to be essential. One of the most important effective methods in improving mental health is cognitive-behavioral instruction.The aim of present research was to investigate cognitive-behavioral instruction effect on students mental health improvement with learning disorder. Materials & Methods:This study was a quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. Participants of this study were 40 students with learning disorder at the sixth grade of the elementary school that they were selected via nonprobability sampling method among Tehran counties students. Data were collected by using Wechsler intelligence scale for children and General Health Questionnaire. Data were analyzed by MANCOVA method. Findings:The results showed that there was a significant increase in mean scores of mental health and its subscales (somatic symptoms, anxiety, deficiency in social performance and depression) in experimental group than control group. In the other hand, mental health of experimental group was higher than control group (p< 0.05). Discussion & Conclusion:Therefore, planning for providing of cognitive-behavioral instruction is important to improving students mental health with learning disorder, and can use this method for mental health promoting. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جمال عاشوری | jamal ashoori islamic azad university, khorasgan branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
سیده سمیه جلیل آبکنار | somayeh jalilabkenar welfare and rehabilitation sciences university دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
محمد عاشوری | mohammad ashoori tehran university دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1390-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|