مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۱۰۹-۱۲۲

عنوان فارسی نقش راهبردهای خودنظم‌ بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک‌ های حل مسئله
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توانایی حل مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد که از بین این عوامل مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری با سبک های حل مسئله انجام شد. مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدادند که از میان آن ها نمونهای به حجم 187 نفر(91 پسر و 96 دختر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و سه پرسش نامه راهبردهای خودنظمبخشی، خودمهارگری، و سبک های حل مسئله را تکمیل کردند. یافته های پژوهش: بین سبک های حل مسئله انطباقی با راهبردهای خودنظمبخشی شناختی، تمرکز بر موقعیت، تمرکز بر تغییر عاطفه، کاهش عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت؛ و بین مجموع سبک های حل مسئله غیر انطباقی با راهبرد خودنظمبخشی و کاهش عاطفه منفی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. بین ظرفیت خودمهارگری با سبک های انطباقی حل مسئله رابطه مثبت و با سبک های درماندگی، مهارگری، اجتناب و غیر انطباقی حل مسئله رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت و ظرفیت خودمهارگری قادرند 13 درصد از واریانس سبک های حل مسئله انطباقی دانشجویان را تبیین کنند و متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت، راهبرد تمرکز بر تغییر عاطفه و ظرفیت خودمهارگری قادرند 14 درصد از واریانس سبک های حل مسئله غیر انطباقی دانشجویان را تبیین کنند. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش به هنگام آموزش مهارت های حل مسئله در هر حوزه ای لازم است که ویژگی ها و مهارت های تاثیرگذار بر آن ها مثل راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری مورد تاکید قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Self-regulation Strategies and Self-Control Ability in Explaining of Problem Solving Styles
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: problem solving depends on several factors which among various factors the present research aimed to study of relation between self-regulation strategies and self-control capacity with problem solving styles. Materials & methods: The statistical population consisted of all students of Guilan University in 2011-2012 academic year, which among them a sample of 187 students (91 male and 96 female) were selected by random cluster sampling method and they completed March emotional self-regulation strategies questionnaire, Tangney's self-control Scale (2004), and problem-solving styles scale. Findings: there are significant positive correlations between adaptive problem solving styles with cognitive self-regulation strategies, focusing on situation, focusing on changing affect, decreasing negative affect and increase positive affect, and between non-adaptive problem solving styles with self-regulation strategy and decreasing negative affect. There are significant positive correlations between self-control capacity with adaptive problem solving styles, and significant negative correlation between self-control capacity with helplessness, inhibition, and non-adaptive problem solving styles. The results of regression analysis showed that increasing positive affect strategy and self-control capacity variables can explain 13 percent of variance of adaptive problem solving styles and increasing positive affect strategy, focusing on change affect strategy and self-control capacity variables can explain 14 percent of the variance non- adaptive problem solving styles. Discussion & Conclusion: according to findings of this study by teaching problem-solving skills in each field, it is necessary to emphasized on affecting features and skills such as self-regulation strategy self-control capacity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباسعلی حسین خانزاده | abbasali hosseinkhanzadeh
guilan university
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محبوبه طاهر | mahboobeh taher
mohaghegh ardabili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

حسین حیدری | hossein heydari
hormozgan university
دانشگاه هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

حاتم محمدی | hatam mohammadi
guilan university
روانشناسی عمومی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هرمزگان (Hormozgan university)

علی محمد یاری | alimohammad yari
islamic azad university ,tehran branch
مشاوره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

فریبا همتی | fariba hemati
allameh tabatabaei university
روانشناسی تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1564-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات