|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۲۸-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین ادراک کیفیت خدمات توسط بیماران و تحلیل رفتگی شغلی پرستاران در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تحلیل رفتگی، احساس از دست دادن انرژی و بی قدرتی، ناامیدی و ناتوانی است. کیفیت به عنوان ارضای نیازهای مشتریان تعریف می شود. این تعریف بر توانایی سازمان جهت تعیین نیازها و خواسته های مشتریان و برآورده کردن این نیازها تاکید دارد. ادراک کیفیت خدمات توسط بیماران می تواند به پرستاران که به صورت مداوم با بیماران در ارتباط هستند منتقل شود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 100 نفر از بیماران و 100 نفر از پرستاران که توسط نمونه گیری آسان به دست آمدند انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ای دو بخشی مشتمل بر پرسش نامه تحلیل رفتگی شغلی پرستاران مسلش و جکسون (1981) و پرسش نامه استاندارد سنجش ادراک کیفیت خدمات سروکوال زدهمل و بیتنر(1996) بود. پایایی و روایی پرسش نامه ها تایید شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 آنالیز گردید و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده خطی، آنالیز واریانس، آزمون رتبه بندی فریدمن مورد استفاده قرار گرفتند. یافته های پژوهش: ادراک بیماران از کیفیت خدمات و ابعاد آن بر تحلیل رفتگی شغلی پرستاران موثر بودند. همدلی (β=0.577, P< 0.50)، ملموس بودن (β=0.486, P< 0.50)، تضمین (β=0.472, P< 0.50)، قابلیت اعتماد (β=0.144, P< 0.50) و پاسخگویی (β=0.025, P< 0.50)، به ترتیب بیشترین اثر معنادار منفی بر تحلیل رفتگی پرستاران دارند. بحث و نتیجه گیری: با ارائه خدمات بهتر و توجه به بیماران می توان رضایت و وفاداری آنان را تامین نمود و مانع از تحلیل رفتگی کارکنان و پرستان بیمارستان شد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرستاران، بیمارستان، فرسودگی شغلی، سروکوال، کیفیت |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship Between Perceived Quality of Service by Patients and Job Burnout of Nurses in Shahid Mostafa Khomeini Hospital in Ilam |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Burnout defined as, feelings of loss of energy and powerlessness, hopelessness and helplessness. Quality is defined as the satisfaction of customer needs. This definition emphasized on organization's ability to determine the needs and demands of customers and fulfilling these needs. Perceived quality of service by patients can be transferred to nurses who are associated with patients. Materials & methods: This study is a descriptive-analytical cross-sectional study that performed on 100 patients and 100 nurses by simple sampling method. The instrument we used was a two-part questionnaire including Meslash and Jackson (1981) job burnout of nurses' questionnaire and SERVQUAL measuring the perception of quality of service standard questionnaire of Zdhml and Bytner (1996). The reliability and validity of questionnaire was confirmed and data were analyzed by using SPSS 21 software and Pearson correlation, simple linear regression, analysis of variance, Friedman's rank tests were used. Findings: Patient's perception from quality of service and its aspects affected on job burnout of nurses. Empathy (β=0/577, P< 0/05), tangibility (β=0/486, P< 0/50), assurance (β=0/472, P< 0/50), reliability (β=0/144, P< 0/50), responsiveness (β=0/225, P< 0/50) have the most significant negative effect on job burnout of nurses respectively. Discussion & Conclusion:: To offer better services and attention to patients can provide their satisfaction and loyalty and prevent job burnout of nurses and employees. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Hospital, Job burnout, Servqual, Quality |
|
نویسندگان مقاله |
یاسان اله پوراشرف | yasan allah poorashraf , ilam univeraity دانشگاه ایلام سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)
فاطمه صیادی | fatemeh sayadee , ilam univeraity دانشگاه ایلام سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)
صفورا غلامی | safoora gholami , ilam univeraity دانشگاه ایلام سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)
کاظم شفیعی | kazem shafiei islamic azad univeraity boroujerd branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1466-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|