|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۴۴-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی برنامه آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن بر بهبود مهارت های آگاهی از واج در کودکان دارای سندرم داون |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مطالعات نشان دادهاند که کودکان دارای سندرم داون با وجود مشکل در مهارتهای آگاهی از واجشناختی میتوانند این مهارتهارا رشد دهند. هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن روی بهبود مهارت-های آگاهی از واج کودکاندارایسندرم داون است. مواد و روشها: در این مطالعه تک موردی که از نوع A-B-A بود، 8 دانش آموز از بین دانش آموزان دارای سندرم داون مقطع ابتدایی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. بعد از طراحی برنامه آموزشی آگاهی از واج و استفاده از پرسش نامه اطلاعات فردی، آزمون آدمک هوش گودیناف و آزمون آگاهی واج شناختی، 36 جلسه 30 دقیقه ای برای هر آزمودنی برگزار شد که با رسیدن به معیار 80 درصد پاسخ صحیح در آیتم های تعمیمی مداخله پایان می یافت. یافته های پژوهش از طریق روش تحلیل چشمی و تعیین اندازه اثر تحلیل گردیده است. یافتههای پژوهش: یافته ها نشان داد که اندازه اثر مداخله در افزایش مهارت های آگاهی از واج در هر شش آزمودنی زیاد بوده است. هم چنین طبق تحلیل چشمی عملکرد آزمودنیها بعد از مداخله افزایش یافت. این بهبود در مهارت ترکیب واجی سریع تر و در مهارت تقطیع واجی کندتر از سایر مهارت ها صورت گرفت. کمترین اندازه اثر در مهارت تقطیع واجی و بیشترین اندازه اثر در مهارت ترکیب واجی مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: برنامه طراحی شده بر مهارت آگاهی از واج در دانش آموزان دارای سندرم داون تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش این مهارت در آن ها می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی واجشناختی، آگاهی از واج، برنامه آموزشی، سندرم داون |
|
عنوان انگلیسی |
Designing of Training Program of Awareness from Phoneme and Study of its Impact on Skills Improvement of Awareness from Phoneme AmongChildren with Down Syndrome |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Studies have shown despite the difficulty inphonological awareness skills among those children with Down syndrome they can grow these skills. The aim of this study was to design of training program of awareness from phoneme and study of its impact on skills improvement of awareness from phoneme among children with Down syndrome. Materials & methods: In this single case study with A-B-A examine, eight students were selected among student with down syndrom in the first grade by available nonprobability sampling. After designing of training program of awareness from phoneme and use of personal information questionnaire, Goodenough draw-a-man IQ test and phonological awareness test, 36 sessions of 30 minutes was held for each subject that intervention was ended when it reach the criterion of 80% of correct answer in the generalize items. Data were analyzed by visual analysis method and determine of effect size. Findings: Finding showed that effect size of intervention was high in increasing of awareness from phoneme skills in all six subjects. Also according to visual analysis, subjects operation increased after intervention. This improvement was faster in phoneme blending skill and in phoneme isolation skill was slower than other skills. Minimum effect size was observed in phoneme isolation skill and maximum effect size in phoneme blending skill. Discussion & Conclusion: Designed program have a positive effect on phonemic awareness skills in student with Down syndrome and this program will enhance their skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زینب محسنی | zeinab mohseni ilam city, emam xoeini hospital دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
طاهره سیما شیرازی | taherehsima shirazi university of social welfare and rehabilitation science, department of speech therapy دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1542-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|