|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هنردرمانی روشی خلاق برای رشد و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و هیجانی اشخاص می باشد. متاسفانه، مطالعه ای در زمینه اثربخشی هنردرمانی در کاهش مشکلات روانی افراد دچار لکنت زبان یافت نشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان انجام گرفت. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی(پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. نمونه آماری شامل 30 کودک دچار لکنت زبان بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از مراکز گفتاردرمانی شهر تبریز انتخاب و افراد بصورت تصادفی به دو گروه به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند (120=N). برای سنجش اضطراب، از آزمون اضطراب کودکان اسپنس(1997) استفاده شد. گروه آزمایشی طی 12 جلسه 30 دقیقه ای(دو بار در هفته) با نظارت درمانگر به نقاشی آزاد پرداختند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 19 انجام گردید و آزمون آماری تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده شد. یافته های پژوهش: نتایج بیانگر این بود که بین میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P< 0.001). بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی، روش موثری در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان می باشد. درمانگران می توانند از نقاشی درمانی در کنار دیگر روشهای درمانی برای کاهش اضطراب این کودکان بهره ببرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنردرمانی، نقاشیدرمانی، اضطراب، لکنت زبان |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of art Therapy Based on Painting Therapy to Reduce Anxiety of Children with Stuttering |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introductin: Art therapy is a creative way to growth and promotion of people's physical, mental and emotional health. Unfortunately, we had no study about effectiveness of art therapy to reduce people's mental problems with stuttering. The present study performed to examine the effectiveness of art therapy based on painting therapy to reduce anxiety of children with stuttering. Materials & methods: This research was semi-experimental study (pre-test, post-test with control group). The Statistical sample included 30 children with stuttering that were selected with nonprobability method from speech therapy centers of Tabriz city and they were randomly allocated to two equal groups including experimental and control. (N=120). Spence children's anxiety scale (1997) was used in order to assessment of anxiety, experimental group during 12 sessions of 30 minutes (twice per week) began free painting under the supervision of therapist. Data were analyzed by SPSS 19 software and one way ANOVA statistical test were used. Findings: The results indicated that there was a significant difference between mean score of post-test and following of experimental and control groups (P< 001). Discussion & Conclusion: The results showed that art therapy based on painting therapy is an effective way to reduce anxiety of children with stuttering. Therapists can profit from painting therapy beside other treatment methods to reduce anxiety of these children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Art therapy, Painting therapy, Anxiety, Stuttering |
|
نویسندگان مقاله |
شهلا جنگی قوجه بیگلو | shahla jangi parsabad city دانشگاه تبریز
علی اکبر شیرابادی | aliakbar shirabadi gorgan city دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
ستاره جانی | setareh jani parsabad city دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
اصغر پوراسمعلی | asghar pouresmali ardabil دانشگاه محقق اردبیلی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1596-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|