مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۸

عنوان فارسی مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانش آموزان عادی شهر ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی وشیوه های فرزندپروری مادران در ابتلای فرزندان به اختلال های برونی سازی شده نقش دارند. هدف ازاین پژوهش مقایسه‌ ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری مادران دانش‌‌آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی‌سازی شده و مادران دانش‌آموزان عادی بود. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی مادران دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی شهر ایلام که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 57 دانش آموز (31 دانش آموز دارای اختلال برون سازی شده و 26 دانش آموز عادی) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری در اختیار آنها قرار گرفت تا توسط والدینشان تکمیل گردند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه بیست و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال برون سازی شده و عادی از نظر ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این معنی که ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات برون سازی شده و عادی مشابه می باشند. بحث و نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری مادران عواملی موثردرابتلا کودکان به اختلالات برونی‌سازی شده می باشند. لذا با توجه به نتایج این پژوهش توصیه می شود این عوامل در هردو والد هم دختران و هم پسران دانش آموز مورد بررسی ومقایسه قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی های شخصیتی، شیوه های فرزندپروری، اختلال برون سازی شده

عنوان انگلیسی Comparison The Personality Characteristics And The Parenting Styles of Elementary School Girls Students Mothers with Externalizing Disorder and Mothers of Normal Girl Students In Ilam
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Studies have been shown that mothers personality characteristics and parenting styles have important role in externalizing disorder of offspring. The purpose of present research study is comparison of personality characteristics and parenting styles of elementary school girls students mothers with externalizing disorder with mothers of normal students. Materials & methods: The population of this research include all mothers of Ilam elementary school girl students who have studied in 93-92 school year. To selected by the multi-stage cluster sampling method and given them the personality characteristics and parenting styles questionnaires so that were completed by their mothers. After collecting data, They were analyzed by SPSS software and multivariate analysis of variance test. Findings: The results shows there was no significant differences in terms of personality characteristic and parenting styles between the mothers of girl student with externalizing disorder and mothers of normal girl students. It means that the personality characteristics and parenting styles are similar for both of them. Discussion & Conclusion: According to results of this study, it is recommended that personality characteristics and parenting styles of parents in both genders with externalizing disorder comparison together.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروزان داوری فرد | forouzan davarifard
2. department of psychology, islamic azad university, ilam, iran
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)

شهرام مامی | shahram mami
2. department of psychology, islamic azad university, ilam, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1979-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات