مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۹۸-۱۰۴

عنوان فارسی شناسایی علل سرگردانی والدین کودکان مبتلا به اختلالات رشدی اعصاب
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرگردانی مفهومی مشتق از پیروی است. این پژوهش با هدف شناسایی علل و انواع سرگردانی در درمان والدین کودکان مبتلا به اختلالات رشدی اعصاب، انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی-کاربردی می باشد. تعداد350 نمونه از جامعه والدین کودکان مبتلا به اختلالات رشدی مراجعه کننده به مراکز توانبخشی سطح کرج، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته علل و انواع سرگردانی استفاده شد. داده ها ابتدا با روش تحلیل عاملی و پس از آن برای ارتباط بین هر یک از عوامل و میزان سرگردانی به روش تحلیل لگاریتم خطی تحلیل شدند. یافته های پژوهش: عللی چون کنترل، باور، تعامل درمانگر-مراجع و دسترسی به درمان سرگردانی از نوع درون تخصصی و عواملی چون باور، عوامل اجتماعی-شناختی و تعامل درمانگر-مراجع می تواند تاخیر در مراجعه را پیش بینی کند. در بررسی ها مشخص شد عاملی که بیشترین پیش بینی را می کند، عامل اجتماعی-شناختی و کمترین آن عامل تعهد می باشد. بحث و نتیجه گیری: علل سرگردانی در نتیجه، ترکیبی از عوامل درون فردی و محیطی است که لزوم مشاوره های فردی والدین و هم زمان اطلاع رسانی به متصدیان بهداشت و درمان جهت راهنمایی درست خانواده های کودکان مبتلا به اختلال رشدی را تایید می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات رشدی اعصاب، پیروی، علل سرگردانی

عنوان انگلیسی Identifying the Confusion Causes of Parents Who Have Children with Developmental Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Confusion is a concept derived from following. This study aimed to identify the causes and types of confusion in the treatment of parents who have children with developmental disorders. Materials & Methods: The questionnaire was designed to investigate the causes of confusion and was completed by 350 parents of children who were purposefully selected. The obtained data were analyzed by factor analysis method, and then the relationship between each of factors and the amount of confusion were analyzed using log-linear analysis method. Findings: Results indicated that factors such as control, beliefs, interaction of therapist client and access to confusion treatment in the type of inter-special, and factors such as beliefs, socio-cognitive factors and interaction of therapist - client can predict the delay in referring to therapist. The investigations showed that the most common cause of confusion was social–cognitive factor, and the least common was commitment factor. Discussion & Conclusion: Causes of confusion are the result of a combination of intrapersonal and environmental factors which confirm the necessity of individual counseling as well as informing parents and health officials to help families of children with developmental disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Developmental disorders, Compliance, Causes confusion

نویسندگان مقاله حسن فربد مفیدی طهرانی | hassan farbod mofidi tehrani
, karaj branch islamic azad university
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

حسن احدی |
, karaj branch islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

فرهاد جمهری |
allameh tabatabai university tehran
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

مهدی رهگذر |
university of social welfare and rehabilitation tehran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

نعمت اله بابایی |
university of social welfare and rehabilitation tehran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1408-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات