مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی اثربخشی بازی درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه(ADHD) و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بازی یک روش برای درمان مسائل کودکان است زیرا آن ها اغلب در بیان شفاهی احساسات با مشکل رو به رو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بازی درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان بود. مواد و روش ‌ها: روش پژوهش، آزمایش گروهی کنترل شده تصادفی است. به همین منظور تعداد 45 نفر از کودکان مبتلا به ADHD دختر و پسر سنین بین 12-7 مراجعه کننده به کلینیک امام حسین یزد در سال 92 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش، کنترل و پلاسیبو(برای هر گروه تعداد مساوی 15 نفر) قرار گرفتند. گردآوری اطلاعات در دو مرحله اندازه‌ گیری پیش ‌آزمون و پس‌ آزمون صورت گرفت. به منظور تشخیص میزان شدت علائم ADHD از مقیاس درجه بندی کانرز در دو فرم معــلم و والدین استفاده گردید و برای سنجش عملکرد تحصیلی کودکان از نمرات درسی آن ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه انجام گردید. یافته های پژوهش: نتایج نشان دادند که بازی درمانی بر کاهش علائم بیش‌ فعالی کودکان و افزایش عملکرد تحصیلی کودکان در دروس قرآن، دینی، ریاضیات و تربیت بدنی تاثیر مثبت داشته، ولی در عملکرد تحصیلی کودکان در دروس فارسی، علوم، انضباط و عملکرد کلی تاثیر چندانی نداشته است.بحث و نتیجه گیری: بازی درمـــانی را می ‌توان به عنــوان یک روش اثربخش در کنار سایر روش‌ های درمانی بر کاهش نشانه‌ های اختلال بیش ‌فعالی/کمبود توجه کودکان و بهبود عملکرد تحصیلی آن ها به کار برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Play Therapy on the Reduction of Children’s Severity Symptoms with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Promotion of Their Academic Performance
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Play is one method for treating children's problems because children are often facing problem in oral expression of their feelings. The present study aimed to investigate the effectiveness of play therapy on the reduction of children’s severity symp-tomms with Attention Deficit/Hyp-eractivity Disorder (ADHD) and prom-otion of their academic performance. Materials & Methods: The research method is group randomized contr-olled experiment. For this purpose, 45 ADHD children (7-11 years old boys and girls) who had referred to the Imam Hossein Clinic in the year 2013 were selected through convenience sampling method. They were randomly assigned into three groups of expe-rimental, control, and placebo (15 pa-rticipants in each group). Data was collected in two stages of pre-test and post-test. The severity of ADHD symptoms assessed by Conner's Rating Scale (Teachers and Parents Form) and their academic performance were ev-aluated using their course grade. The data were analyzed by one-way AN-OVA. Findings: Results showed that play therapy increased children's academic performance in Koran, theology, m-athematics, and physical education while the impact was not significant on Persian language, Science, Discipline, and general performance. Discussion & Conclusion: Play thera-py can be used as an effective method in reducing severity of ADHD’s sym-ptoms and improvement of their acad-emic performance besides other th-erapeutic methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رضا بخشایش | a bakhshayesh
department of psychology and education-faculty of humanities-yazd university-safaieh-yazd-iran
یزد-صفائیه-دانشگاه یزد-دانشکده علوم انسانی-گروه روان شناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

راضیه السادات میرحسینی | rs mirhosseini
department of psychology and education-faculty of humanities-yazd university-safaieh-yazd-iran
یزد-صفائیه-دانشگاه یزد-دانشکده علوم انسانی-گروه روان شناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-56-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات