مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۱۱۵-۱۲۴

عنوان فارسی نقش نقایص تنظیم هیجان، آمیختگی فکر-عمل و بازداری رفتاری در اختلال اضطراب منتشر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال اضطراب منتشر تحت تاثیر مولفه ‌های متعدد هیجانی، شناختی و سرشتی قرار دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش متغیرهای عدم تنظیم هیجان، آمیختگی فکر-عمل و بازداری رفتاری در اختلال اضطراب منتشر بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی که شامل 120 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب منتشر بود که از میان بیماران چهار مرکز روان پزشکی شهر شیراز به روش نمونه‌ گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ‌ها از پرسش نامه های تنظیم شناختی هیجان، آمیختگی فکر-عمل، اضطراب بک و مقیاس‌ های بازداری رفتاری بزرگسالی و گذشته‌ نگر(دوران کودکی) و مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو-20 استفاده شد. داده‌ ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تحلیل گردید. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین دشواری در شناسایی و توصیف احساس، تنظیم شناختی غیر انطباقی، آمیختگی فکر-عمل و بازداری رفتاری کودکی با اختلال اضطراب منتشر رابطه مثبت معناداری وجود دارد.(P< 0.01) همچنین تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که دشواری در شناسایی احساس، تنظیم شناختی غیر انطباقی، آمیختگی فکر-عمل و بازداری رفتاری دوران کودکی به ترتیب پیش بینی ‌های مناسبی برای این اختلال هستند. بحث و نتیجه‌ گیری: در مجموع با توجه به نقش عدم تنظیم هیجان، آمیختگی فکر-عمل و بازداری رفتاری دوران کودکی در اختلال اضطراب منتشر، لازم است متغیرهای فوق در برنامه‌ های پیشگیری و درمان این اختلال گنجانده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of emotion regulation deficits, thought-action fusion and behavioral inhibition in Generalized Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Generalized Anxiety Disorder (GAD) is affected by different emotional, cognitive and natural factors. The purpose of this study was to investigate the role of emotional regulation deficits, thought-action fusion and behavioral inhibition in Generalized Anxiety Disorder. Materials & Methods: This research is a correlational study and the sample included 120 patients with GAD selected from patients referring to four psychiatry centers in Shiraz using availability sampling. Instruments used for data collection included Cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ), Thought Fusion Instrument (TFI), Beck Anxiety Inventory (BDI), retrospective and adults Measures of Behavioral Inhibition (RMBI, AMBI), and the 20-item Toronto alexithymia Scale (TAS-20). Data was analyzed using Pearson Correlation Coefficient and stepwise multiple regression analysis method. Findings: Results showed that there was a significant relationship between difficulty in describing and identifying emotions, mal-adaptive emotion regulation strategies, thought-action fusion and childhood behavioral inhibition with GAD (p< 0.01). Also, stepwise regression analysis showed that difficulty in identifying emotions, ma-ladaptive emotion regulation, thought-action fusion and childhood behavioral inhibition were the best predictors for GAD respectively. Discussion & Conclusion: Given the role of emotion regulation deficits, thought-action fusion and childhood behavioral inhibition in GAD, the prevention and treatment programs for GAD should take these variables into account.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اعظم داودی | a davoodi
and research branch, islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

حمید طاهر نشاط دوست | ht neshat doost
university of isfahan
اصفهان- پردیس دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

محمدرضا عابدی | mr abedi
university of isfahan
اصفهان- پردیس دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

هوشنگ طالبی | h talebi
university of isfahan
اصفهان- پردیس دانشگاه اصفهان- دانشکده آمار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1579-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات