|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۱۵۲-۱۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه مولفه های خلاقیت با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بر اساس مطالعات گوناگون خلاقیت و مولفه های آن از جمله عوامل مهم در سلامت روانی افراد می باشند، بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت و مولفه های آن با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام بود. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام در سال تحصیلی 91-90 بوده است که تعداد 348 دانش آموز(187 پسر و 161 دختر) به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه های استاندارد خلاقیت و سلامت روانی(GHQ-28) را تکمیل نمودند. داده های حاصل از پرسش نامه با استفاده از نرم افزار SPSS vol.16 و آزمون های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش ورود و گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که به طور کلی خلاقیت و مولفه های آن می توانند 35 درصد واریانس سلامت روانی در دانش آموزان را پیش بینی کنند. به علاوه انعطاف پذیری و سیالی به ترتیب بهترین پیش بین برای واریانس سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستانی می باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نقش خلاقیت و مولفه های آن بر سلامت روانی در دانش آموزان استفاده از یک مجموعه برنامه آموزشی توسط متخصصان مجرب در پیشگیری از مسائل روان شناختی توصیه می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خلاقیت، سلامت روانی، انعطاف پذیری، سیالی |
|
عنوان انگلیسی |
in Ilam high school students Examining relationships of creativity and its dimensionswith mental health |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction:According tovariousstud-ies, creativity and its dimensions are co-nsidered as importantfactors in indiv-iduals’ mental health. Therefore, this st-udy was conducted to find outthe relati-onship of creativity and its dimensions-with mental health in Ilam high school students. Materials & Methods: The population of the study included all ofIlam high school studentsin the 2011-1012 acad-emic years.To perform this research, 348 students (161 females, 187 males) were selected by multistage random sampling methodwho completedthecre-ativity scale and general health ques-tionnaire (GHQ-28).The collected data from the questionnaire was analyzed by Pearson coefficient and multiple regr- ession in Stepwise and Enter style. Findings: The results of multiple regr-ession analysis indicated that creativity and its dimensionscan predict approxi-mately 35 percent of mental health vari-ance in students. Also, flexibility and fluencyemerged as the strongest pred-ictors of mental health in high school students. Discussion & Conclusion:Given the rol-e of creativity and its dimensions on hi-gh school students’ mental health, it is recommended that specialists use a set of teaching program by to prevent psy-chological problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
creativity, mental health, fle-xibility, fluency |
|
نویسندگان مقاله |
رستم منتی | r menati دانشگاه کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
محسن نیازی | m niazi دانشگاه علوم پزشکی ایلام سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
والیه منتی | w menati دانشگاه علوم پزشکی ایلام سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
یونس عزتی | y ezati دانشگاه آزاد اسلامی ایلام سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1329-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|