مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۱۵۲-۱۵۸

عنوان فارسی رابطه مولفه های خلاقیت با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بر اساس مطالعات گوناگون خلاقیت و مولفه های آن از جمله عوامل مهم در سلامت روانی افراد می باشند، بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت و مولفه های آن با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام بود. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام در سال تحصیلی 91-90 بوده است که تعداد 348 دانش آموز(187 پسر و 161 دختر) به شیوه نمونه‌ گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه‌ های استاندارد خلاقیت و سلامت روانی(GHQ-28) را تکمیل نمودند. داده‌ های حاصل از پرسش نامه با استفاده از نرم افزار SPSS vol.16 و آزمون های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش ورود و گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که به طور کلی خلاقیت و مولفه های آن می‌ توانند 35 درصد واریانس سلامت روانی در دانش آموزان را پیش ‌بینی کنند. به علاوه انعطاف پذیری و سیالی به ترتیب بهترین پیش بین برای واریانس سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستانی می باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نقش خلاقیت و مولفه های آن بر سلامت روانی در دانش آموزان استفاده از یک مجموعه برنامه آموزشی توسط متخصصان مجرب در پیشگیری از مسائل روان شناختی توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، سلامت روانی، انعطاف پذیری، سیالی

عنوان انگلیسی in Ilam high school students Examining relationships of creativity and its dimensionswith mental health
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:According tovariousstud-ies, creativity and its dimensions are co-nsidered as importantfactors in indiv-iduals’ mental health. Therefore, this st-udy was conducted to find outthe relati-onship of creativity and its dimensions-with mental health in Ilam high school students. Materials & Methods: The population of the study included all ofIlam high school studentsin the 2011-1012 acad-emic years.To perform this research, 348 students (161 females, 187 males) were selected by multistage random sampling methodwho completedthecre-ativity scale and general health ques-tionnaire (GHQ-28).The collected data from the questionnaire was analyzed by Pearson coefficient and multiple regr- ession in Stepwise and Enter style. Findings: The results of multiple regr-ession analysis indicated that creativity and its dimensionscan predict approxi-mately 35 percent of mental health vari-ance in students. Also, flexibility and fluencyemerged as the strongest pred-ictors of mental health in high school students. Discussion & Conclusion:Given the rol-e of creativity and its dimensions on hi-gh school students’ mental health, it is recommended that specialists use a set of teaching program by to prevent psy-chological problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله creativity, mental health, fle-xibility, fluency

نویسندگان مقاله رستم منتی | r menati
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

محسن نیازی | m niazi
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

والیه منتی | w menati
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

یونس عزتی | y ezati
دانشگاه آزاد اسلامی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1329-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات