|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۶۳-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی روایی و پایایی«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: خستگی یک نشانه ناخوشایند است که طیفی از احساس ضعف تا فرسوده شدن را شامل می شود که با توانایی افراد در انجام عملکرد تداخل ایجاد می کند. جهت اندازه گیری خستگی مدرسان ابزاری روا و پایا در ایران وجود ندارد. لذا این مطالعه با هدف ترجمه و روان سنجی«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی در بین مدرسین دانشکده های پرستاری و مامایی تهران انجام شد. پرسش نامه توسط کلیه مدرسین دانشکده ها که شامل 140 نفر بودند تکمیل شد. در این مطالعه«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ترجمه و سپس شاخص روایی محتوا، صوری و هم زمان و پایایی آن با روش همسانی درونی و روش باز آزمایی پس از دو هفته بررسی شد. یافته های پژوهش: شاخص روایی محتوای«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه»، در قسمت مربوط بودن 2/79، واضح بودن 5/82 و روان بودن 7/79 می باشد. روایی صوری مقیاس با توجه به نظرات شرکت کنندگان و متخصصین بررسی و تایید شد. روایی هم زمان«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» با «مقیاس شدت خستگی» کروپ و همکاران مورد بررسی قرار گرفت و میزان همبستگی آن 77/0 به دست آمد. آلفای کرونباخ مقیاس 91 درصد و پایایی به روش باز آزمایی، 82/0r= به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ابزاری روا و پایا برای سنجش میزان خستگی مدرسین در جامعه فارسی زبان می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خستگی، مدرسین، روان سنجی |
|
عنوان انگلیسی |
Validity and reliability of "Multidimensional Symptoms Fatigue Inventory-Short Form"(MSFI-SF) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Fatigue is an unpleasant symptom including a spectrum from feeling weak to becoming fatigue which interferes in individuals’ abilities in doing perfo-rmance. There is no valid and reliable instrument to measure instructors’ fatigue in Iran. Therefore, this study aimed to tr-anslate and psychometricallyevaluate “Mu-ltidimensional Symptoms Fatigue Inven-tory-Short Form”. Materials & Methods: This descriptive study was conducted among instructors in faculty of Nursing and Midwifery in The-ran. The questionnaire was completed by faculty instructors who were 140 indi-viduals. “Multidimensional Symptoms Fati-gue Inventory-Short Form” was translated then the content validity index, face and concurrent validity were measured. Mea-nwhile, reliability was evaluated by internal consistency and test re-test after two weeks. Findings: The content validity index of “Multidimensional Symptoms Fatigue In-ventory-Short Form”, was 79.2 on relev-ance, 82.5 on clarity and 79.7 on simplicity, respectively. Face validity of the scale was approved according to experts’ opinions. Concurrent validity of “Multidimensional Symptoms Fatigue Inventory-Short Form”, with “Fatigue Severity Inventory” was me-asured and the correlation value was 0.77. Cronbach's alpha of the scale was 0.91 and the reliability was 0.82 through test re-test method. Discussion & Conclusion: The “Multidim-ensional Symptoms Fatigue Inventory-Short Form” is a valid and reliable scale for measuring instructors’ fatigue in Iran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Fatigue, instructors, psycho-metric evaluation. |
|
نویسندگان مقاله |
عزیز شمسی | a shamsi دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
فریده یغمایی | f yaghmaei دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
فرید زایری | f zayeri دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1365-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|