مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۶۳-۶۹

عنوان فارسی ارزیابی روایی و پایایی«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه»
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خستگی یک نشانه ناخوشایند است که طیفی از احساس ضعف تا فرسوده شدن را شامل می‌ شود که با توانایی افراد در انجام عملکرد‌ تداخل ایجاد می‌ کند. جهت اندازه‎ گیری خستگی مدرسان ابزاری روا و پایا در ایران وجود ندارد. لذا این مطالعه با هدف ترجمه و روان سنجی«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» انجام شد. مواد و روش ‌ها: این پژوهش توصیفی در بین مدرسین دانشکده‌ های پرستاری و مامایی تهران انجام شد. پرسش نامه توسط کلیه مدرسین دانشکده ‌ها که شامل 140 نفر بودند تکمیل شد. در این مطالعه«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ترجمه و سپس شاخص روایی محتوا، صوری و هم زمان و پایایی آن با روش همسانی درونی و روش باز آزمایی پس از دو هفته بررسی شد. یافته ‌های پژوهش: شاخص روایی محتوای«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه»، در قسمت مربوط بودن 2/79، واضح بودن 5/82 و روان بودن 7/79 می ‌باشد. روایی صوری مقیاس با توجه به نظرات ‌شرکت کنندگان و متخصصین بررسی و تایید شد. روایی هم زمان«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» با «مقیاس شدت خستگی» کروپ و همکاران مورد بررسی قرار گرفت و میزان همبستگی آن 77/0 به دست آمد. آلفای کرونباخ مقیاس 91 درصد و پایایی به روش باز آزمایی، 82/0r= به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ابزاری روا و پایا برای سنجش میزان خستگی مدرسین در جامعه فارسی زبان می ‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خستگی، مدرسین، روان سنجی

عنوان انگلیسی Validity and reliability of "Multidimensional Symptoms Fatigue Inventory-Short Form"(MSFI-SF)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Fatigue is an unpleasant symptom including a spectrum from feeling weak to becoming fatigue which interferes in individuals’ abilities in doing perfo-rmance. There is no valid and reliable instrument to measure instructors’ fatigue in Iran. Therefore, this study aimed to tr-anslate and psychometricallyevaluate “Mu-ltidimensional Symptoms Fatigue Inven-tory-Short Form”. Materials & Methods: This descriptive study was conducted among instructors in faculty of Nursing and Midwifery in The-ran. The questionnaire was completed by faculty instructors who were 140 indi-viduals. “Multidimensional Symptoms Fati-gue Inventory-Short Form” was translated then the content validity index, face and concurrent validity were measured. Mea-nwhile, reliability was evaluated by internal consistency and test re-test after two weeks. Findings: The content validity index of “Multidimensional Symptoms Fatigue In-ventory-Short Form”, was 79.2 on relev-ance, 82.5 on clarity and 79.7 on simplicity, respectively. Face validity of the scale was approved according to experts’ opinions. Concurrent validity of “Multidimensional Symptoms Fatigue Inventory-Short Form”, with “Fatigue Severity Inventory” was me-asured and the correlation value was 0.77. Cronbach's alpha of the scale was 0.91 and the reliability was 0.82 through test re-test method. Discussion & Conclusion: The “Multidim-ensional Symptoms Fatigue Inventory-Short Form” is a valid and reliable scale for measuring instructors’ fatigue in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fatigue, instructors, psycho-metric evaluation.

نویسندگان مقاله عزیز شمسی | a shamsi
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

فریده یغمایی | f yaghmaei
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

فرید زایری | f zayeri
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1365-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات