|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۸۳-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط روابط عاطفی بین والدین و فرزندان بر روی سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف : هدف از این تحقیق تعیین روابط عاطفی والدین وفرزندان و تاثیر آن بر سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. روش کار: یک مطالعه مقطعی بر روی 395 نفر دانشجو ی سال اول که بین 19-17 سال سن داشتند در نیمسال اول 90-1389 انجام شد. نمونه هابصورت در دسترس از دانشکده های مختلف جمع آوری شد. داده ها توسط پرسشنامه ای که شامل اطلاعات دموگرافیک، و مقیاسهای خودکارآمدی، دلبستگی به والدین، نزاعهای والدین، رفتار اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانشجویان بود تکمیل گردید. داده ها با آزمونهای مناسب توصیفی و استباطی آماری با نرم افزار SPSS (17) تجزیه تحلیل گردید. نتایج : میانگین سنی دانشجویان مورد بررسی57/18 سال با انحراف معیار 43/0 بود . بیشتر دانشجویان دختربودند (70.6%) . 72 % در مقطع کارشناسی تحصیل می کردندو 82% از دانشجویان در خوابگاههای دانشجویی و 15% با خانواه خود زندگی می کردند. در خانواده هایی که دلبستگی بین والدین و فرزند زیاد بود و نزاعهای کمتری بین والدین وجود داشت، سازگاری تحصیلی دانشجویان بیشتر بود. همچنین دانشجویانی که مهارتهای اجتماعی بالاتری داشتنداز سازگاری تحصیلی بهتری برخوردار بودند (p< 0.01) . نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نقش کیفیت ارتباطات بین والدین و فرزند را بر سازگاری تحصیلی دانشجویان نشان می دهد. حمایت و درک خانواده نقش بسزایی در حل مشکلات دانشجویان در دانشگاه دارد . از اینرو نقش خانواده باید مورد توجه سیاستگذران آموزش عالی کشور قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The relationship between parental attachment and students’ academic adjustments among first year student in Hamadan University of Medicine and Health Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The purpose of this study was to determine the relationship between parental attachment and students’ academic adjustments among first year student in Hamadan University of Medicine and Health Sciences. Methods: A cross-sectional study was conducted on 395 first year students between 17-19 years old were requited through in convenience method during first semester 1389-90. Data were collected by a structured questionnaire including, socio-demography, parental attachments, inter- parental conflicts, social skills, and academic achievements. Data were analyzed by descriptive and interferential statistics through SPSS (version 17). Results: The results showed that the mean age of students was 18.57(SD 0.43). Most of students were female (70.6%). 72% were studied in bachelor level. The most of students (82%) were lived in universities' campuses and 15% lived with their family. In the families having the higher parental attachments and the lower inter-parental conflicts, their students had higher level of academic adjustments. In addition students who had higher social skills had better academic adjustments than others (p< 0.01). Conclusions: The results reveled the role of the quality of parent-child relationships on their students' academic adjustments. Parental supports and understanding have an important role in solving student's problems in universities .Therefore it should be considered by higher education administration policies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نکیسا پارسا | n parsa research institue of behavioral disorder and substance abuse, hamadan university of medical sciences مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
محمد احمد پناه | m ahmad panah research institue of behavioral disorder and substance abuse, hamadan university of medical sciences مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
پریسا پارسا | p parsa mahdihe street, research center of chronic diseases care in home, hamadan university of medical sciences مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن در منزل ، دپارتمان بهداشت مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
علی قلعه ایها | a ghaleiha research institue of behavioral disorder and substance abuse, hamadan university of medical sciences مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1274-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|