مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۱۵۹-۱۶۴

عنوان فارسی بررسی میزان فشار عصبی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استرس پدیده ای پیچیده است که بر ارتباط پویای بین شخص و محیط متمرکز می باشد. آموزش و یادگیری تجربه ای پر استرس است، به خصوص در علوم پزشکی که ماهیت آن به گونه ای است که به عنوان یکی از پر استرس ترین مشاغل شناخته شده است. مسئله بحرانی در مورد استرس دانشجویان اثر آن بر یادگیری است. به منظور کاهش استرس ها و پیشگیری از عواقب آن ها باید تدابیری اتخاذ گردد. بنا بر این مطالعه حاضر به بررسی میزان فشارهای عصبی و برخی از عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 420 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی در بین دانشجویان توزیع و « هری » شیراز صورت گرفت که بعد از انتخاب تصادفی نمونه ها پرسش نامه سنجش استرس وارد و با استفاده از آزمون های مورد تجزیه و تحلیل قرار SPSS تکمیل گردید. داده های گردآوری شده به نرم افزار گرفت. 9 درصد( 42 نفر) از افراد / یافته های پژوهش: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد از نظر وضعیت فشار عصبی 9 90 درصد( 381 نفر) دارای فشار عصبی در حد متوسط بودند. طبق نتایج حاصل، بین / سالم(نمره کمتر از 150 ) و 1 بین وضعیت فشار عصبی با هیچ (P< وضعیت فشار عصبی با وضعیت تأهل ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد.( 0.02 P< 0.74, P< 0.43, P< یک از متغیرهای سن، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و محل سکونت(به ترتیب , 0.76 ارتباط معناداری مشاهده نگردید. (P< 0.90 بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه می توان با ایجاد محیط امن روانی، تغییر شرایط اجتماعی و اصلاح وضعیت تحصیلی و آموزشی و خصوصاً نحوه برگزاری امتحانات، و هم چنین ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان، فشارهای عصبی را کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشار عصبی، عوامل مرتبط، دانشجویان دختر، شیراز

عنوان انگلیسی Investigating the Level of Nervousness among Female Students in Shiraz University of Medical Sciences in 1390
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Stress is a complex phenolmenon which concentrates on thedynamic relation between human and environment. Education is a stressful experience, especially in medical sciences since it is one of the most stressful occupations. The critical concern about students is the effect of stress on their education, so it is necessary to take preventive policies against stress and its consequences. This study is conducted to investtigate the effect of stress and its associated factors on female students in Shiraz University of Medical Sciences. Materials & Methods: This descriptive-analytical study was conducted on 420 female students in Shiraz University of Medical Sciences who were randomly selected. To collect the data, Harrey stress test was given to the students. The collected data was analyzed by the SPSS software. Findings: Results of the study showed that 9.9% (42 students) of studentswerehealthyand gained less than 150 score and 90.1% (381 students) suffered from moderate nervousness. The obtained results indicated a significant relationship between marital status and nervousness (p=0.02). However, no significant relationship was found between nervousness and age (p< 0.76), grade of studying (p< 0.90), major of study (p< 0.76) and living site (p< 0.43). Discussion & Conclusion: Our results suggested that we could reduce nervousness by providing secure mental conditions, changing social conditions, improving educationnal status especially holding exam and also motivating college students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nervousness, associated factors, female students, Shiraz

نویسندگان مقاله علی خانی جیحونی | a khani jihoni


سیدمنصور کشفی | m kashfi


اکبر بابایی حیدرآبادی | a babaee haidar abadi


معصومه ایمانزاد | m imanzad


مریم یزدانخواه | m yazdan khah



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-240-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سم شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات