مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۰۶-۲۱۶

عنوان فارسی رابطه‌ ویژگی‌های شخصیتی با سبک‌های هویت در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در تعریف هویت، استمرار شخصیت به عنوان یک واژه کلیدی به کار می‌رود، استمرار شخصیت به این معنی است که فرد در طول زمان و مکان همان شخص است و نه شخص دیگر. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی با سبک‌های هویت در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی متعارف می‌باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر، تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 92-1391 بود. نمونه‌ در این پژوهش شامل 360 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود، که به روش تصادفی چندمرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش شامل پرسشنامه‌ سبک‌های هویت و پرسشنامه پنج عاملی نئو بود. جهت تحلیل داده‌ها از روش همبستگی متعارف و نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته‌های پژوهش: ضرایب ساختاری بدست آمده در این پژوهش نشان داد که الگویی از نمره‌های بالا در وجدانی‌بودن، توافق-پذیری و برون‌گرایی با الگویی از نمره‌های بالا در سبک هویت هنجاری و سبک هویت اطلاعاتی (001/0>P) همبسته هستند. بنابراین یافته‌های این پژوهش نشان داد که ترکیب وجدانی‌بودن، توافق‌پذیری و برون‌گرایی پایین احتمال دو سبک هویت هنجاری و اطلاعاتی را کاهش می‌دهد. بحث و نتیجه گیری: بنابراین، نتایج پژوهش حاضر ارزش پیش‌بینی کنندگی ویژگی‌های شخصیتی را در سبک‌های هویت برجسته نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی‌های شخصیتی، سبک‌های هویت، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Relationship between personality traits and Identity Styles in Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The definition of identity, continuation character is used as a keyword. Continuation character it means that person is the same person over time and place and not the other. So the purpose of this study was to examine the relationship between personality traits and identity styles in students of Shahid Chamran University. Materials and Methods: The present study is a correlation and canonical correlation. The statistical population includes all students of public university in 2012- 2013 in Ahvaz. 360 students were selected through clustral multistage random sampling. NEO Five-Factor Inventory and Identity Style Inventory were used to collect data. For analyzing data canonical correlation and SPSS was used. Findings: Structural coefficients showed that the pattern of high scores in conscientiousness, agreeableness and extraversion correlates with the pattern of high scores in normative and informational identity styles (p< 0/001). Therefore the finding of this research showed that the combination of conscientiousness, agreeableness and extraversion can probably reduce normative and informational identity styles. Discussion & Conclusion: The present findings emphasized on the importance of personality traits and identity styles .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله personality traits, identity styles, students.

نویسندگان مقاله راضیه صادقی | r sadeghi
fars
فارس. نور آباد ممسنی. بلوار هجرت. بنیاد مسکن

فخری تاجیک زاده | f tajikzadeh
fars
فارس. مرودشت. خیابان انقلاب. کوچه ی تلفنخانه ی قدیم. ساختمان سوم. طبقه ی سوم

مهناز مهرابی زاده هنرمند | m merabizadeh honarmand
ahvaz
اهواز. بلوار گلستان. دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1318-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات