مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۰-۱۸

عنوان فارسی اعتباریابی پرسش نامه کیفیت زندگی کودکان((PedsQL در شهر کاشان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتقاء و بهبود سلامت کودکان جزء اهداف جهانی مراقبت های بهداشتی اولیه است. این مطالعه به بررسی ویژگی های روان سنجی کیفیت زندگی((PedsQL در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کاشان در سال 1390 پرداخته است. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی، بر روی 400 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی(پایه 3 الی 5) اجرا شد که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند. اعتبار محتوای نسخه ایرانی PedsQL 4.0 از طریق فرایند ترجمه با انجام مصاحبه با کودکان 12-9 سال(n=30) و پدر و مادر آنان(n=30) در مدارس ابتدایی شهر کاشان بررسی و تست شد. روایی سازه ای و پایایی ابزار PedsQL بر روی نمونه ای از کودکان مدارس ابتدایی شهر کاشان(n=400) و پدر و مادر آنان(n=400) مورد آزمون قرار گرفت. اعتبار ملاکی(هم زمان) با بررسی همبستگی پیرسون بین کیفیت زندگی خود گزارشی کودکان Child Self-Report با کیفیت زندگی گزارشی والدین Parent Proxy-Report به همراه متغیرهای جمعیت شناختی برآورد شد. داده ‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS vol.18 و نرم ‌افزار LISRELvol.8.8 تحلیل شدند. یافته های پژوهش: روایی محتوای(CVI) PedsQL در کل ابزار 84/0 و در چهار خرده مقیاس عملکرد جسمانی، عملکرد عاطفی، عملکرد اجتماعی و عملکرد مدرسه به ترتیب 80/0، 86/0، 83/0 و 88/0 به دست آمد. روایی سازه ابزار خوب و مناسب بود.(RMSEA=0.047, NFI=0.99, GFI=1.00, P=0.15, df=2, χ2=3.77) تمامی سوالات بار عاملی متوسط به بالای بیش از 40/0 بر روی چهار عامل: عملکرد جسمانی، عملکرد عاطفی، عملکرد اجتماعی و عملکرد مدرسه را نشان دادند. ضریب همبستگی بین PedsQL کودکان و چهار خرده مقیاس آن در حد قابل قبول بود.(r>0.7) ابزار PedsQL کودکان از همسانی درونی مناسبی(82/0α=) برخوردار بود. دامنه ضرایب آلفا کرونباخ حیطه های مختلف ابزار مزبور بین 65/0 تا 77/0 بود. بین ابزار کیفیت زندگی PedsQL کودکان و PedsQL والدین و متغیرهای دموگرافیک جمعیت تحت بررسی روابط معنی دار وجود داشت. بحث و نتیجه‌گیری: یافته های این مطالعه بیانگر مناسب بودن خصوصیات روان سنجی نسخه فارسی ابزار PedsQL در سنجش کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع ابتدایی است. مدیران مدارس و متخصصین نظام سلامت می توانند از این مطالعه جهت طراحی دستورالعمل هایی برای ایجاد محیطی سالم و توسعه برنامه های آموزش سلامت محور در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت دانش آموزان استفاده وافری ببرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، ساختار عاملی، کودکان

عنوان انگلیسی Validation of Pediatric Quality of Life Questionnaire (PedsQL) in Kashan city
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Promotion and improvement of children's health is a part of the global obje-ctives of primary health care. This study inve-stigated psychometric characteristics of quality of life in elementary students of Kashan city in 2011. Materials & Methods: This cross-sectional study was performed on 400 elementary stud-ents (Grades 3 to 5) who were selected through random sampling. Content validity of the Per-sian version of the PedsQL 4.0 was checked and tested through the process of translating interview with children 9-12 years (N = 30) and their parents (N = 30) in the primary schools of the Kashan city. Construct validity and reliability of the PedsQL on the sample of elementary children in Kashan (N = 400) and their parents (N = 400) were tested. Criterion-related validity (concurrent) was estimated through investigating the correlation between child self-report of quality of life and parent proxy-report of quality of life along with demographic variables. Data were analyzed by using the SPSS V.18, and LISREL8.8 soft-wares. Findings: Totally, content validity of PedsQL was 0.84 and of the four subscales, physical, emotional, social, and school performances w-ere 0.80, 0.86, 0.83, and 0.88, respectively. Construct validity was good. (RMSEA = 0.047, NFI=0.99, GFI =1.00, P =0.15, df = 2, χ2 =3.77). All inquiries showed a moderate to higher than 0.40 loading over for four factors, physical, emotional, social, and school perfo-rmances. The correlation coefficient between the PedsQL and its four subscales were ace-ptable (r>0.7). The PedsQL had a good internal consistency (α =0.82). Cronbach alpha coefficients range of different categories of the mentioned tool was from 0.65 to 0.77. There was a significant relationship between PedsQL of children and parents and, also the demo-graphic characteristics of the population under study. Discusion & Conclusion: The findings indic-ated the suitability of psychometric properties of the Persian version of PedsQL to measure the quality of life in elementary students. Sch-ool administrators and health system profess-sionals can use this study to design guidelines for creating a healthy environment and devel-opment of the programs of health-based edu-cation in order to improve the quality of life and health of students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of life, functional structure, children

نویسندگان مقاله هاشم محمدیان | h mohamadian


حسین اکبری | h akbari


حمیدرضا گیلاسی | h gilasi


ذبیح اله قارلی پور | z gharlipour


علی معظمی گودرزی | a moazami


مهدی آقاجانی | m aghajani


امیرمحمد منصف | m monsef


حسین تحویلیان | h tahvilian


اکرم آذر آبدار | a azar abdar



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-240-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات