مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۷-۳۳

عنوان فارسی مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دانش آموزان تیزهوش با عادی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به کودکانی تیزهوش گفته می شود که با کمک فکر، استدلال و استفاده از فرایندهای ذهنی عالی بتواند قضاوت صحیح بکند و دارای سلامت روان، ثبات عاطفی، هیجانی و شادی بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی باشند. هدف این پژوهش مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی است تا مشخص شود که آیا تیزهوشی نقشی در میزان باورهای غیرمنطقی و شادکامی دانش آموزان ایفا می کند یا خیر. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 88-87 بودند. که از این تعداد 60 نفر(30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش آموز عادی) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه باورهای غیرمنطقی الیس و پرسش نامه شادکامی آکسفورد که به ترتیب دارای 66 و 29 ماده می باشند استفاده شد و دانش آموزان در مدرسه به سوالات پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t-test مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش: مقدار t به دست آمده در متغیرهای باورهای غیرمنطقی و شادکامی معنادار گردید. به طوری که میانگین نمرات باورهای غیرمنطقی در تیزهوشان کمتر و میزان شادکامی در آن ها بیشتر است. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر باورهای غیرمنطقی و شادکامی تفاوت وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: دانش آموزان تیزهوش نسبت به تجربه های بیرونی و درونی پیرامون خود انعطاف بیشتری دارند و ظرفیت بیشتری برای بازبینی و تغییر ارزش ها و باورهای نادرست دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای غیرمنطقی، شادکامی، تیزهوشی، دختران

عنوان انگلیسی Comparison of Irrational Beliefs and Happiness in intelligent and normal students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: An intelligent child, by defin-ition, makes informed judgements drawing upon his supreme intellectual capability and mental abilities, and enjoys higher psyc-hological health and happiness than do other normal children. The present study compared irrational beliefs and happiness in two groups of normal and intelligent stu-dents to answer the question whether inte-lligence contributed to the level of irrational beliefs and happiness in students. Materials & Methods: This comparative study was carried out on intelligent and no-rmal female students in Ardebil high sch-ools in educational year of 2008-9. From the schools, 60 students (30 intelligent and 30 normal) were selected through simple random sampling method. We collected data using Ellis' Irrational Beliefs Questio-nnaire and Oxford Happiness Questionnaire that are consisted of 66 and 29 items, respectively. The data were analyzed with independent t-test. Findings: The obtained t values for irrati-onal beliefs and happiness was shown to be significant. So that, the mean scores of irrati-onal beliefs in intelligent students were lower than those in normal students. Furth-ermore, their happiness rate was higher. Our findings also indicated a significant differe-nce between intelligent and normal students in terms of irrational beliefs and happiness. Discussion & Conclusions: Intelligent stud-ents have a more flexibility regarding their internal and external experiences and display higher capabilities in reassessment and mod-ification of irrational beliefs and values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Irrational beliefs, happiness, intelligent, girls

نویسندگان مقاله زهرا دستغیب | z dastghaib


محمد نریمانی | m narimani


کامل قبادی داشدبی | k ghobadi dashed bi


فاطمه حسینی | f hosaini


ذبیح اله قارلی پور | z gharli pour


معصومه ایمانزاد | m imanzad


مینا غلامی | m gholami


کیمیا قیطاس پور | k ghaitaspour


مهناز شفیعیان | m shafieian



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-240-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات