مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۹۲-۱۰۱

عنوان فارسی شناسایی و ارزیابی مخاطرات کوره کارخانه سیمان با استفاده از رویکرد های RPN و ماتریس بحرانی آنالیز FMECA
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آنالیر بحرانبت حالات شکست و اثرات آن (FMECA)، تکنیکی است که آنالیز حالات شکست، اثر بالقوه هر نقص روی موفقیت سیستم، ایمنی سیستم و پرسنل، عملکرد سیستم و نگهداشت پذیری را ارزشیابی و مستند سازی میکند. در این پژوهش ابتدا کوره سیمان توسط دو رویکرد RPN و ماتریس بحرانیت تکنیک FMECA آنالیز، و سپس نتایج بدست آمده از دو رویکرد مقایسه شدند. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است که جهت شناسایی و ارزیابی مخاطرات کوره یک کارخانه سیمان با استفاده از روشهای RPN و ماتریس بحرانیت FMECA انجام شد.. در این آنالیز اثرات نقص روی سیستم و تولید، چگونگی ایجاد نقص و شدت نقص تعیین شد، اولویت بندی نقایص بمنظور اقدامات اصلاحی و همچنین راهکارهای کنترل نقایص ارائه گردید. یافته های پژوهش: تعداد نقایص شناسایی شده 100 مورد بود. بالاترین عدد اولویت ریسک مربوط به نقص پیچیدگی بدنه با 270 RPN= بود. در رویکرد کیفی، نقایص خلاصی بیش از حد و کمتر از حد چرخ دنده اصلی و تماس بین روتور و استاتور در موتور دارای بالاترین میزان بحرانیت (غیرقابل قبول) بودند. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد که آنالیز FMECA ابزار مناسبی برای شناسایی و اولویت بندی نقایص از نظر میزان بحرانیت آنها بخصوص برای ماشین آلات و سیستم های پیچیده می باشد .همچنین مشخص شد که بین نتایج بدست آمده از رویکرد های RPN و کیفی FMECA تفاوت های معنی داری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی، FMECA، ماتریس بحرانیت، سیمان، RPN

عنوان انگلیسی Identification and assessment of risk a killen of cement factory with RPN and critically matrix approaches of FMECA
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Failure Modes, Effects and Criticality Analysis (FMECA), is a technique that evaluates and documents analyze of failure modes, potential effects of any failure on the success of system, personnel and system safety, system performance and maintainability. In this study, at the first killen analyzed for two approaches, RPN and critically matrix of FMECA technique and then the results of these two approaches was compared. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted to assess and identify the risk of a cement killen using RPN and critically matrix approaches of FMECA. Then, the results obtained from qualitative and RPN approaches were also compared with each other. In this study, the effects of defects on the production and system, how to fail, severity of fails and their criticality level and controls of fails were considered. Findings: The number of identified defects using FMECA was 100 cases. The body warping defect had the highest risk priority number (RPN=270) among the defects analyzed with approach RPN. In the qualitative approach, the defects of maximum and minimum realizing of the original gears, contact between the rotor and stator in the engine were the highest critically rate. Discussion and Conclusion: This study showed that analysis FMECA was proper tool to identify and prioritize failures of their critically, especially for the machinery and complex systems. Moreover, this study showed the significant differences between the results obtained from RPN and qualitative approaches of FMECA.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Safety, FMECA, Qualitative, RPN,cement

نویسندگان مقاله ایرج علیمحمدی | iraj alimohamadi
tehran.arjantin sequar.end of alvand street.faaculty of health
تهران. میدان آرزانتین .انتهای خیابان الوند.گروه بهداشت

فیض اله میرزایی | feizolla mirzaei
ilam.banganjab.ilam university of medical science.faculty of health.depatment of occupational health
ایلام .بانگنجاب.دانشگاه علوم پزشکی.دانشکده بهداشت.گروه بهداشت حرفه ای
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1056-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت حرفه ای
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات