|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۲۳-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط سبک دلبستگی و سبک هویت با اختلال شخصیت مرزی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بی ثباتی در روابط بین فردی و خودانگاره و خلق و خوی تکانشگرانه مشخص می شود، که در اوایل دوره بزرگسالی شروع شده و در محیط ها و موقعیت های مختلف ظهور می کند. عوامل مختلفی با صفات مرزی رابطه دارد. این پژوهش در پی دستیابی به ارتباط سبک های دلبستگی و سبک های هویت با اختلال شخصیت مرزی دانش آموزان می باشد. مواد و روش کار: نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از دانش آموزان مقطع نظری استان آذربایجان شرقی در سالتحصیلی 90- 1389 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی کلاریج و بروکس، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید و آزمون سبک های هویت برزونسکی استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های به دست آمده نشان می دهد بین اختلال شخصیت مرزی با سبک هویت هنجاری (234/- =r ) ، سبک هویت تعهد (302/- =r ) همبستگی منفی و با سبک هویت سردرگمی(197/ =r )، سبک دلبستگی ناایمن(257/ =r ) و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (303/ =r ) همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری (505/ =r ) و سبک هویت تعهد (406/ =r ) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت هنجاری با سبک تعهد(440/ =r ) رابطه مثبت و با سبک دلبستگی ناایمن 164/- =r) رابطه منفی و معنی داری وجود دارد (05/0 >p). بین سبک هویت سردرگمی با سبک هویت تعهد(320/- =r ) رابطه منفی و با سبک دلبستگی ناایمن (223/ =r ) و ناایمن اجتنابی (214/ =r ) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(05/0 >p). همچنین رابطه سبک هویت تعهد با سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی منفی و در سطح پنج صدم معنی دار می باشد. رابطه سبک دلبستگی ناایمن و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی (246/ =r ) مثبت و معنی دار می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد نشان داد که متغییرهای سبک هویت تعهد، هنجاری و سردرگمی و نیز سبک دلبستگی ناایمن و ناایمن اجتنابی در دانش آموزان قوی ترین متغیرها برای پیش بینی اختلال شخصیت مرزی می باشند بحث و نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش اختلا ل شخصیت مرزی عبارت است از الگوی ناسازگارانه و با دوام تجربه درونی و رفتار بیرونی که به زمان نوجوانی یا جوانی بر می گردد . که با سبک دلبستگی ناایمن و نایمن اجتنابی و همچنین با سبک هویت سردرگمی رابطه مستقیم دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سبک دلبستگی، سبک هویت ، اختلال شخصیت مرزی |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the relation of attachment and identity styles with borderline personality Disorder of adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: Borderline personalities are characterized as inconstant pervasive patterns in the interpersonal relations and self-image and the mode of impulsivity that establish at the early adulthood and rise up in different circumstances and occasions. The research was accomplished to attachment and identity styles in prediction borderline personality Disorder in student Materials and methods: statistical sample of this study includes 200 students of East Azerbaijan in 2010-2011 academic years that have been selected by cluster sampling and in several phases. Claridge and Broks borderline personality questionnaire, Collins and Reed adult attachment questionnaire, and Berzonsky identity style test have been used for data collection. The data was analyzed by pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The findings show that borderline personality Disorder has negative correlation with normative identity style(r=-/234) and commitment identity style(r=-/302)and has positive and meaningful correlation with confusion identity style(r=/197), insecure attachment style(r=/257) and avoidant insecure attachment (r=303)(p< 0/05).There is positive and meaningful relation between informational identity style , normative identity style (r=505) and commitment identity style (r=406)(p< 0/05). Normative identity style has positive relation with commitment style(r=440) and negative and meaningful relation with insecure attachment style (r=-/164) (p< 0/05). Confusion identity style has negative relation with commitment identity style (r=-/330) and positive and meaningful relation with insecure attachment style (r=223) and avoidant insecure attachment style(r=214) (p< 0/05).And also the relation between commitment identity style and avoidant insecure attachment style is negative and meaningful and It is in the level of five hundredths. There is positive and meaningful relation between insecure attachment style and avoidant insecure attachment style(r=246). The results of multi-variable correlation coefficient with input method showed that commitment identity, normative identity, confusion identity style, insecure attachment and avoidant insecure attachment style are the strongest variables for predicting borderline personality disorder in students. Conclusion: According to the findings of this study borderline personality disorder is maladaptive and enduring pattern of inner experience and external behavior that goes back to youth and adolescents that has direct relation with insecure attachment style and avoidant insecure attachment style and also confusion identity style. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مظفر غفاری | دانشگاه پیام نور
اکبر رضایی | دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-363-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|