|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۲۲۴-۲۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان دره شهر در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: قلمرو رشد و فعال شدن استعدادها و توانایی های آدمی را زمان_مکان (جایگاه) یا شرایط زمانی_مکانی(موقعیت) تعیین میکند وجهت میدهد( شعاری نژاد، 1381). هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانشآموزان مقطع اول متوسطه (دختر و پسر) انجام گرفت. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آمار ی پژوهش حاضر را کلیه نوجوانان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان دره شهر درسال تحصیلی 91-90 تشکیل می دهد. که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 97 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها:1- مراجعه به مدارک و اسناد موجود در مدرسه برای یافتن دانش آموزانی که دچار افت شده اند که با استفاده از نتایج امتحانات آنها بررسی شد.2-پرسش نامه بسته پاسخ محقق ساخته. داده های پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : یافته ها حاکی از وجود رابطه معنادار بین عوامل خانوادگی با افت تحصیلی فرزندان در دو گروه دختر وپسر می باشد. عوامل خانوادگی بررسی شده شامل پایگاه اجتماعی_اقتصادی سطح تحصیلات در خانواده. امکانات و توجه و نابسامانی و مشکلات در خانواده می باشد که با افت تحصیلی رابطه معنا دار دارند. نتیجه گیری: تفاوت استعدادها واقعیتی است که در سنین مختلف خود را نشان میدهد اما با توجه به اینکه عوامل خانوادگی بررسی شده با افت تحصیلی رابطه معنا دار دارند بنابراین ایجاد جو سازنده وارتباط بین خانه و مدرسه فرد از اهم وظایف مسولان است که به طور پویا در حل مشکلات و مسایل دآنش آموزان و خانواده های آنان موثر است. کلمات کلیدی: افت تحصیلی – عوامل خانوادگی |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
افت تحصیلی – عوامل خانوادگی |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating Familial Factors Associated With Academic Failure in First Grade Female and Male Students of High Schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: scope for growth and activation of human talents and abilities, since _ place (place) or in terms of space-time (position) determines the direction. Objectives: This study aimed to investigate the factors of the first high school dropout students (girls and boys) were performed. Method and Materials: This study is a correlation. Statistical society were entire dareshahr city high school boys and girls in school 90-91 forms. The 97 subjects were selected by random cluster sampling. In order to collect data: 1 - Refer to the documents available at the school for students who have suffered loss of their exam results were analyzed using 2 - Depending on the questionnaires answered by the researcher. The collected data were analyzed based on Spearman correlation analysis. Results: Results indicated a significant relationship between family factors and children with educational failure in girls and boys are. Family socio-economic factors including education level of the household. Resources and attention disorders and family problems that have a meaningful relationship with academic failure. Conclusions: The difference in ages is the reality talent show, but given that his family factors significantly associated with educational failure are investigated So create an atmosphere of constructive communication between home and school is one of the most important tasks to dynamically authorities in solving problems that affect students and their families. Keywords: academic failure and Family Factors |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic failure and Family Factors |
|
نویسندگان مقاله |
رضا دادفر | r dadfar
فاطمه بازدار | f bazdar
عباس نصراللهی | a nasrollahi
امیر عبدالحسینی | a abdolhosaini
وحید احمدی | v ahmadi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-893-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|