|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۴۴-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش شناختی - رفتاری بر رضایت زناشویی زنان دارای کم کاری میل جنسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده : زمینه و هدف : عملکرد جنسی سالم هر یک از زوجین از عوامل بسیار مهمی است که بر کیفیت ارتباط زناشویی تأثیر مهمی دارد. این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان دارای اختلال کم کاری میل جنسی شهرستان گناباد در سال 1389 انجام گرفت . مواد و روشها: در این مطالعه ، حجم نمونه به تعداد 30 نفر، 15 نفر برای هر کدام از گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی از زنان کم کار میل جنسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره ی گناباد انتخاب گردید. ابتدا پیش آزمون (پرسشنامه رضایت زناشویی ، اینریچ ، 1996) در هر دو گروه اجرا شد . سپس گروه آزمایش در معرض برنامه آموزش شناختی – رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقه ای به مدت سه ماه قرار گرفتند. در پایان آموزش، درهر دو گروه پس آزمون اجرا شد. داده های پژوهش با برنامه15 SPSS- و آزمون T مستقل نمرات اختلافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات اختلافی رضایت زناشویی زنان گروه آزمایش و زنان گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود داشته به این معنی که برنامه آموزش ، شناختی -رفتاری به طور معنی داری در زنان دارای کم کاری میل جنسی سبب افزایش رضایت زناشویی شده است. (038/0P=) نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان استفاده از این آموزش ها توسط متخصصان مجرب در برنامه درمانی زنان دارای اختلال کم کاری میل جنسی توصیه می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of Cognitive behavioral Teaching on marital satisfaction of women having hypoactive of sexual disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objectives: normal sexual function is a main factor in marital satisfaction. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral educating program on increasing marital satisfaction of women having hypoactivity of sexual desire in Gonabad city. Method: In this semi experimental study, The subjects were 30 women referring to the counseling and guidance center in Gonabad that have received diagnosis of hypoactivity of sexual desire disorder . They were randomly selected and then assigned to two equal groups of control and experimental. They filled out the marital gratification questionnaire (Enrich, 1996) in pretest and posttest phases. The experimental group took part in ten ninety-minute sessions for three months. The data were analyzed by SPSS software. Results: The results showed that there was a significant difference between differential means of marital satisfaction of women having hypoactivity of sexual desire disorder in two groups, that is, the cognitive-behavioral educating program was significantly effective on increasing marital satisfaction (P= 0.038). Conclusion: in according to, the effect of Cognitive behavioral Teaching on increase of marital satisfaction of women, it is recommended to use these teaching by specialist into therapeutic program of women that having hypoactive sexual desire disorder |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جهانشیر توکلی زاده | jahanshir tavakolizadeh
نجمه سادات حاجی وثوق | najme sadat hajivosogh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-317-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|