مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۱۵۰-۱۵۹

عنوان فارسی بررسی ارتباط آمادگی بالینی دستیاران مربی(Preceptor) با رضایت مندی دانشجویان پرستاری از آموزش عملی و بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بالینی اساسی ترین بخش آموزش دانشجویان پرستاری به شمار می رود، که با تلفیق دانش تئوری و مهارت های عملی در نهایت سبب آماده سازی آن ها جهت ورود به عرصه مراقبت از بیمار و ارائه خدمات بالینی و درمانی می شود. روش های مختلف آموزش بالینی ارائه شده روی مهارت های بالینی کسب شده و رضایت دانشجویان تاثیر مستقیم دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط آمادگی بالینی دستیاران مربی با رضایت مندی دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است، تعداد 44 نفر دستیار مربی بالینی و 202 دانشجوی پرستاری که در سال 1391 تحت نظر ایشان مشغول آموزش بالینی بودند مشارکت داشتند. پرسش نامه آمادگی بالینی دستیاران مربی در دو قسمت مشخصات دموگرافیک و آمادگی بالینی و پرسش نامه رضایت مندی دانشجویان نیز شامل بخش مشخصات دموگرافیک و 25 سوال رضایت مندی بود. آنالیز داده ها در برنامه SPSS vol.16 انجام شد. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و توصیف نمونه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هم چنین از مجذور کای جهت ارتباط سنجی اهداف و پاسخ به سوالات پژوهشی استفاده شد. یافته های پژوهش: میانگین سن دستیاران مربی 40 سال و دانشجویان 5/22 سال بود. 75 درصد مربیان مدرک کارشناسی و 25 درصد ارشد بودند، میانگین سنوات کاری آن ها 34/16 سال و میانگین سابقه مربیگری ایشان 69/5 سال بود. 5/53 درصد از دانشجویان رضایت مندی بالا و تنها 4/10 درصد رضایت مندی پایین گزارش کرده اند. بین آمادگی بالینی مربیان و رضایت مندی دانشجویان ارتباط خطی با ضریب همبستگی 339/0 معنی دار بود.(P=0.024) ارتباط آمادگی بالینی با جنس(P=0.05)، وضعیت تأهل(P=0.01) و سابقه مربی گری(P=0.038) مربیان معنی دار بود. ارتباط رضایت مندی دانشجویان با جنس(P=0.004) و اشتغال به کار(P=0.001) دانشجویان معنی دار و در گروه مذکر و افراد شاغل بیشتر بود. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده و معنی داری ارتباط خطی بین آمادگی دستیاران مربی و رضایت مندی دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی ارائه شده، می توان از این مدل به عنوان مدل پیشنهادی و قابل اجرا در دانشکده های پرستاری و سایر مراکز آموزشی حمایت نمود. دقت در انتخاب افراد علاقمند جهت آموزش عملی و بالینی، بررسی و برطرف نمودن نیازهای آموزشی، برگزاری جلسات هماهنگی بین مربیان و اعضای هیئت علمی و ارائه راهنمایی ها و طرح درس بالینی می تواند در ارتقاء آموزش بالینی و رضایت مندی دانشجویان از آن موثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship Between Preceptors Educational Preparedness and Nursing Student’s Satisfaction With Clinical and Practical Educations
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Clinical education is the most fundamental part of the curriculum of nurs-ing students that combines theoretical kno-wledge and practical skills and prepares them to enter the field of patient care and provide clinical and treatment services. Different ways of clinical education have a direct impact on the clinical skills acqu-isition and student satisfaction. So, this study aimed to investigate the relation bet-ween preparation of preceptors and nursing student’s satisfaction of clinical education. Materials & Methods: This research was a cross-sectional research study. 44 clinical preceptors and 202 nursing students parti-cipated in the research during 1391. The preparedness questionnaire for preceptors had two parts, the demographic and clinical preparation, and students' satisfaction ques-tionnaire also had two sections including demographic information and 25 questions about their satisfaction. Data analysis was performed using SPSS 16. The collected data were analyzed using descriptive statist-ics and sample analysis methods. Also, the chi-square test was used to link survey objectives and research questions. Findings: The average of age was 22.5 ye-ars for students and 40 years for preceptors. 75 percent of preceptors had bachelor deg-ree, and 25 percent had master degree. They had averagely 16.34 and 5.69 years services and preceptor experience, respectively. 53.5 percent of students reported a high satisfac-tion and only 10.4% reported a low satisfa-ction. There was statistically significant re-lation between clinical preparedness of preceptors and student satisfaction (P=0. 024). Relation between clinical prepar-edness and sex (P=0.05), marital status (P=0.01) and coaching experience (P=0. 038) were significant and in the female groups, the number of married people and coaching experience was more than 5 years. Relation of student satisfaction with the sex (P=0.004) and student’s employment (P=0. 001) were significantly higher in male and employed groups. Discussion & Conclusion: Given to the rel-ationships between preceptor preparedness and nursing student’s satisfactions in the represented clinical education period, this model is suggested as an applicable and suitable one for nursing colleges and health related educational centers. The accurate selection of people who interested in clin-ical trainings, providing training and edu-cational requirements and holding coordin-ation meetings among preceptors and fac-ulty members and presenting guidelines and clinical education plan can promote clinical training and student’s satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عزت جعفر جلال | e jafar jalal


پارسا یکتا | p yekta


دریادخت مسرور | d masror


فاطمه حسینی | f hosaini


اکبر بابایی حیدر ابادی | a babaee haidar abadi


معصومه ایمانزاد | m imanzad


رجب دشتی کلانتر | r dashti kalantar


کریم همتی | k hemati



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-240-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات