|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مولفه های هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بود که از این تعداد 185 نفر(99 مرد و 86 زن) به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند برای جمع آوری داده های از پرسش نامه های تعلل ورزی و مقیاس رگه های فراخلقی(TMMS) استفاده شد. سپس داده ها از طریق نرم افزارSPSS وارد نرم افزار شدند و از آزمون های آماری همبستگی برای تجزیه و تحلیل دادها استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نمره کلی هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی می کند و از بین سه مولفه هوش هیجانی مولفه وضوح احساسات نیز می تواند تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها، می توان با اجرای مداخلاتی چون آموزش هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را در دانشجویان کاهش داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعلل ورزی تحصیلی، هوش هیجانی، دانشجویان کارشناسی ارشد |
|
عنوان انگلیسی |
The Prediction of Academic Procrastination Based on Emotional Intelligence components |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Purpose of the study was to predict the academic procrastination of the master students of Shiraz University based on emotional intelligence components. Materials & Methods: In the present study, among master students of Shiraz University, 185 students (99 male and 86 female) were selected using a stratified random sampling method. The academic procrastination and Trait Meta-mood scale (TMMS) questionnaires were completed by the students under study. The data were analyzed by statistical correlation tests. Findings: The results indicated that the total score of emotional intelligence predicted academic procrastination and among the three emotional intelligence components, emotional clarity could predict academic procrastination. Discussion & Conclusion: According to these findings, it may reduce academic procrastination of students by interventions such as instructing the emotional intell-igence. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
معصومه موسوی | m mosavi
سعداله هاشمی | s hashemi
سید امیر امین یزدی | am yazdi
اسماعیل سلطانی | e soltani
زینب احمدی | z ahmadi
مصطفی خانزاده | m khanzadeh
ستار کیخاونی | s kaikhavani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-147&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|