مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۹

عنوان فارسی پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از انجام این پژوهش پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مولفه های هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بود که از این تعداد 185 نفر(99 مرد و 86 زن) به روش تصادفی طبقه ‌ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند برای جمع آوری داده های از پرسش نامه های تعلل ورزی و مقیاس رگه های فراخلقی(TMMS) استفاده شد. سپس داده ها از طریق نرم افزارSPSS وارد نرم افزار شدند و از آزمون های آماری همبستگی برای تجزیه و تحلیل دادها استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نمره کلی هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی می کند و از بین سه مولفه هوش هیجانی مولفه وضوح احساسات نیز می تواند تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها، می توان با اجرای مداخلاتی چون آموزش هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را در دانشجویان کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلل ورزی تحصیلی، هوش هیجانی، دانشجویان کارشناسی ارشد

عنوان انگلیسی The Prediction of Academic Procrastination Based on Emotional Intelligence components
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Purpose of the study was to predict the academic procrastination of the master students of Shiraz University based on emotional intelligence components. Materials & Methods: In the present study, among master students of Shiraz University, 185 students (99 male and 86 female) were selected using a stratified random sampling method. The academic procrastination and Trait Meta-mood scale (TMMS) questionnaires were completed by the students under study. The data were analyzed by statistical correlation tests. Findings: The results indicated that the total score of emotional intelligence predicted academic procrastination and among the three emotional intelligence components, emotional clarity could predict academic procrastination. Discussion & Conclusion: According to these findings, it may reduce academic procrastination of students by interventions such as instructing the emotional intell-igence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه موسوی | m mosavi


سعداله هاشمی | s hashemi


سید امیر امین یزدی | am yazdi


اسماعیل سلطانی | e soltani


زینب احمدی | z ahmadi


مصطفی خانزاده | m khanzadeh


ستار کیخاونی | s kaikhavani



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-147&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات