|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳۷-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر بخشی مداخله کوتاه بر آگاهی دانش آموزان دختر مدارس در خصوص پوکی استخوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: یکی از شایع ترین علل ناتوانی در مناطق دنیا و ایران، شکستگی های ناشی از بیماری استئوپورز است که شیوع آن در زنان و افراد سالمند بیشتر می باشد. بنا بر این پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن هدف عمده بسیاری از مراقبت های بهداشتی بوده است. این پژوهش با هدف ارزشیابی تأثیر آموزش بر آگاهی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی(پایه های اول تا سوم) در خصوص استئوپورز انجام گردید. مواد و روش ها: روش بررسی یک مطالعه تجربی از نوع آزمون-شاهد، روی 214 نفر از دانش آموزان دختر مقطع اول، دوم و سوم راهنمایی شهر اندیشه استان تهران که به روش نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند، انجام گرفت.(گروه آزمون 111 نفر و گروه شاهد 103 نفر) داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد(روایی و پایایی) که شامل 9 سوال دموگرافیک و 24 سوال مربوط به آگاهی در مورد استئوپورز بود جمع آوری شد. پس از آزمون اولیه یک جلسه مداخله آموزشی در گروه آزمون انجام شد و 2 هفته بعد دانش آموزان پیگیری شدند. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار آماری SPSS vol.16 و آزمون های آماری(t مستقل، t زوجی، من ویتنی و ویلکاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مشارکت افراد در این تحقیق داوطلبانه و با رضایت آگاهانه بود. یافته های پژوهش: میانگین نمره آگاهی افراد در گروه آزمون و شاهد، قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت ولی پس از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده گردید.(P< 0.001) هم چنین بین میانگین نمره آگاهی افراد تحت بررسی در پایه های اول، دوم و سوم در دو گروه آزمون و شاهد، پس از مداخله تفاوت معنی دار وجود داشت.(P< 0.001) بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه و نظر به این که سطح آگاهی دانش آموزان در مورد پوکی استخوان بسیار محدود بود ضرورت جدی برای طراحی مداخلات آموزشی در مدارس مورد مطالعه وجود دارد که استفاده از شیوه های بسیار کم هزینه و مؤثر آموزشی می تواند در راستای ارتقاء آگاهی های آن ها بسیار کمک کننده باشد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی، استئوپورز، مداخله آموزشی، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Brief Intervention on The Osteoporosis-Related Knowledge of Middle School Girl Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Osteoporosis-related fractures are one of the most common causes of disabilities in the world as well as in Iran that their incidence is more common among women and old persons. Considering the importance of preventing osteoporosis, especially in women, this study was performed to determine the effect of brief osteoporosis education on knowledge of the first, second and third grades middle school girl students. Methods & Materials: This experimental study (case-control design) was carried out in 2012. The convenience sample included 214 students (the first, second and third grades) were randomly divided to case (111) and control (103) groups. The data collection tools were standard questionnaires that 2 times (before and 2 weeks after education) were completed by the students under study. After pre-test, 1 educational session in the case group were performed. Finally, the data were analyzed by SPSS 16 software and statistical tests (independent t-test, paired t-test, Mann-Whitney and etc). Participation of students was voluntary and with informed consent. Findings: Results of the study showed that there were no significant differences between the scores of knowledge in two groups before the intervention however, after the intervention there was a significant difference in the levels of knowledge between the case and control groups (p< 0.001). The same situation was observed in comparing students of grade 1, 2, and 3 between the two groups, separately. Discussion & Conclusion: According to the results, it could be concluded that the brief program was effective on increasing knowledge of the students who had limited information. Thus, short effective interventions but with low costs could be very helpful in improving the awareness of students on osteoporosis and other similar problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
knowledge, osteoporosis, education, students |
|
نویسندگان مقاله |
حکیمه زالی | h zali
محتشم غفاری | m ghafari
لیلی دارابی | l darabi
اکبر بابایی حیدر ابادی | a babaee haidar abadi
سکینه رخشنده رو | s rakhshandeh ro
مرتضی منصوریان | m mansorian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-149&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|