مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۶۷-۷۴

عنوان فارسی بررسی شیوه های رفتاری دانشجویان در محیط های علمی-پژوهشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اهمیت تحقیق دانشجویی برای تمام دست اندرکاران امور آموزش و پژوهش پزشکی آشکار است. لذا پرداختن به عملکرد دانشجویان و عوامل مرتبط در حین تحصیل بسیار مهم تلقی می شود. مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوه های رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در محیط های علمی پژوهشی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی بوده و جامعه آماری ما را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل دادند، که با استفاده از روش نمونه گیری کوکران 400 نفر دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و دکترای تخصصی(PhD)، در نیم سال دوم سال تحصیلی 85-1384 به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS vol.16 و آزمون آماری کای اسکوئر استفاده شد. یافته های پژوهش: پژوهش نشان داد که میزان علاقه به انجام پژوهش های علمی در بین دانشجویان 19درصد درسطح ضعیف، 75/38 درصد در سطح متوسط، 25/42 درصد در سطح خوب عنوان شد. هم چنین میزان علاقه به شرکت در کارگاه های علمی آموزشی در بین دانشجویان علوم پزشکی شیراز 75/15 درصد در سطح ضعیف، 8/42 درصد در سطح متوسط، 25/41 درصد در سطح خوب گزارش شد. بین مقطع تحصیلی و میزان مشروط شدن دانشجویان ارتباط معنی داری دیده شد.(P< 0.05) بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، توجه به عواملی که باعث موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی می شود، امری ضروری بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولین به بهبود کیفیت دانشگاه ها، نحوه پذیرش دانشجو، بهبود امکانات رفاهی و توجه به انگیزه و علاقه دانشجویان و رفع مشکل اشتغال می باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحقیق، افت تحصیلی، مشاوره تحصیلی

عنوان انگلیسی A Survey on The Behavioral Styles of Students In Scientific Research Environments
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The importance of students' research is obvious to the authorities of medical education and research affairs. It is important to address the performance of students and their related factors during education. The aim of this research was to determine the behavioral styles of students in Shiraz University of medical science in academic environments. Materials & Methods: For the cross sectional study, 400 students of second semester of 2005-2006 academic year were selected in Shiraz University of medical science by random sampling method. The data were collected using a questionnaire and analyzed by SPSS software and Chi-square test. Findings: Results of the study demon-trated that the interest in scientific research among the students shown to be as poor (19%),moderate (38.75%) and good (42.25%) reectively. Interest in partic-pating in scientific and educational works-ops was also graded as poor (15.75%), modrate (42.80) and good (41.25%), resp-ctively. There was a significant relationship between education level and educational failure.(P< 0.05) Discussion & Conclusion: Findings of the study indicated that paying attention to the effective factors on academic success of medical students is essential and authorities should improve the quality of education and students' acceptance, alleviate the problems of students' facilities and occupation and enhance the educational interests.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic failure, research, academic counseling

نویسندگان مقاله ناهید صفری | n safari


ذبیح اله قارلی پور | z gharli pour


فاطمه حسینی | f hosaini


محمدرضا فکور زیبا | m facor ziba


کامل قبادی داشدبی | k dashdebi


الهه توسلی | e tavasoli


محسن جلیلیان | m jalilian



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-152&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات