|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱۵۶-۱۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه بین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده با رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: حوادث ترافیکی در عابرین پیاده یکی از علل مهم منجر به مرگ در سراسر جهان می باشند. دستیابی به اطلاعات یا وضعیت موجود می تواند زمینه ساز مداخلات آموزشــی در پیشگیـــری از حــوادث ترافیکی گردد. نظریه رفتار برنامه ریزی شده رابطه بین برخی سازه های مربوط به قصد رفتاری، نگرش، نرم های انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده با رفتار را نشان می دهد. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده با رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران در سال 89 می باشد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی تحلیلی تعداد 160 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی از مدارس منطقه 4 شهر تهران انتخاب شدند. این دانش آموزان به پرسش نامه استانداردی که پایایی و روایی آن سنجیده شده بود پاسخ دادند. در نهایت دادههای جمعآوری شده توسط نرم افزارSPSS vol.16 تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش: نتایج مطالعه نشان داد که رابطه رفتار ایمن عبور از خیابان با سازه های قصد(P< 0.001)، کنترل رفتاری درک شده(P< 0.001)، انگیزه پیروی(P< 0.001)، ارزشیابی پیامد،(P=0.04) و اعتقـــادات نرمی (P< 0.001) معنادار بود، اما با سازه اعتقاد رفتاری معنادار نبود. نتایج آزمون رگرسیون خطی مشخص کرد که قصد رفتاری با B=2.35 پیشگویی کننده مناسبی برای رفتار ایمن عبور از خیابان می باشد. بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد نظریه رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان چارچوب مناسبی جهت طراحی مداخلات آموزشی در بهبود رفتارهای عبور از خیابان در دانش آموزان استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Survey on Elationship Between Constructs of The Planned Behavior and Road Crossing Safe Behaviors Among The Fourth Grade Students of Tehran City |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Pedestrians' traffic accidents are one of the most important causes of death throughout the world. Access to the information or existing status could pave the way for educational interventions to prevent traffic accidents. Theory of the planned behavior shows the relationship between some constructs relating to beha-vioral intention, attitude, perceived beha-vioral control, normative belief and the beh-avior. This research aimed to determine the relationship between constructs of the pla-nned behavior theory and road crossing safe behaviors among the fourth grade students of Tehran city in 2010 Materials & Methods: In this descriptive-analytic research, 160 students were sele-cted among schools in district 4 of Tehran city through random sampling method. These students answered standard question-nnaire in which their validity and reliability had been evaluated. Finally, the gathered data were analyzed with software SPSS (version16) Findings: Research results showed that there was significant relationship between road crossing safe behavior and constructs of intention (P< 0.001), perceived behave-ioral control (P< 0.001), compliance motive (P< 0.001), consequence evaluation (P=0.04), and normative beliefs (P< 0.001) and there was no significant relationship between road crossing safe behavior and construct of behavioral belief. Linear reg-ression test results specified that the beh-avioral intention with B=2.35 was a suitable predictor of road crossing safe behavior. Discussion & Conclusion: The results dem-onstrated that the planned behavior theory can be used as a suitable framework for designing of educational interventions to improve of the students' road crossing beha-viors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهناز خلفه نیلساز | m khalfe nilsaz
الهه توسلی | e tavasoli
علی رمضانخانی | a ramazankhani
طاهره دهداری | t dehdari
حمید سوری | h sori
سمانه اکبرپور | s akbarpoor
اصغر اشرفی حافظ | a ashrafi hafez
محسن جلیلیان | m jalilian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-144&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|