|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۱۵۰-۱۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی وضعیت رسانه های تولید شده در بخش آموزش سلامت ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: در سال های اخیـر نقش رســانه های آمـــوزشی در ارائه اطــلاعات و مــهارت های لازم جهت تصمیم گیری های سالم و در نتیجه ارتقاء سلامت جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. لذا ارزیابی رسانه های آموزشی سلامت جهت بهبود کیفیت و ارتقاء آموزش سلامت ضروری می باشد. مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه رسانه های تولید شده در کلیه دانشگاه ها علوم پزشکی، ادارات، دفاتر و مراکز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طی سال 84 تا 89 بود که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند. کلیه رسانه های تحت بررسی پس از جمع آوری توسط نرم افزاری که به همین منظور طراحی شده بود آرشیو و از نظر نوع و موضوع رسانه دسته بندی و سپس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که رسانه های تولید شده در بخش بیماری های واگیر (46/16 درصد) و غیر واگیر(33/13 درصد) به ترتیب بیشترین درصد فروانی را به خود اختصاص داده بودند. هم چنین از نظر نوع رسانه بیشترین درصد فراوانی را پمفلت(91/34 درصد) و کمترین درصد فراوانی را مولتی مدیا(001/0 درصد) داشتند. یافته های مطالعه هم چنین نشان داد که رسانه های غیر چاپی تنها 6 درصد از کل رسانه ها را تشکیل می دادند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت نقش رسانه های آموزشی به ویژه رسانه های نوین در افزایش آگاهی و توانمندسازی جامعه توصیه می شود تا در برنامه ریزی های آتی به نیازهای آموزشی جامعه و فرصت های جدیدی که رسانه های نوین در اختیار آموزش دهندگان سلامت قرار می دهند توجه بیشتری مبذول گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، سلامت، رسانه |
|
عنوان انگلیسی |
Survey the Status of Media in Health Education in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
educational media has been considered to provide information and skills necessary for healthy decision-making and community h-ealth promotion. Therefore, evaluation of health education media is essential to impr-ove and promote the quality of health edu-cation. Materials & Methods: The study samples included all produced media in all Iran me-dical universities, offices, and centers affili-ated to the ministry of health during 2005 to 2010. All of the media under investigation were categorized by type and topic through software that was designed for this purpose and then, they were analyzed. Findings: Results of this study showed that 16.44% of the media produced in the com-municable diseases subject and 13.33% produced in the non-communicable subject. Pamphlet had the highest percentage of the media (34.91%) and Multimedia had the lowest percentage (0.0001%). Study findi-ngs also showed that the non-print media comprised only 6% of the mass media. Discussion & Conclusion: Given the imp-ortant role of educational media, especially new media in Increasing the knowledge and community empowerment, it is recomm-ended to paid more attention to the neces-sity of new media to inform health educa-tors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
education, health, media |
|
نویسندگان مقاله |
سمانه ابوالخیریان | s abolkheyrian
هادی تهرانی | h tehrani
امیر نصیری | a nasiry
منا اردستانی | m ardestani
فاطمه رخشانی | f rakhshani
اکبر بابایی حیدر آبادی | a babaei haidar abadi
ملوک جعفر پور | m jafarpour
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-115&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|