|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۴۳-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر آموزش بهداشت دهان و دندان به دو شیوه سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین قسمت شیوه زندگی محسوب می شود و بهبود آن نیازمند کاربرد روش های مناسب آموزشی در جهت ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد افراد جامعه در رابطه با آن است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و نمایش فیلم در ارتقای سطح دانش، نگرش و عملکرد بهداشت دهان و دندان دانش آموزان است. روش ها: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی روی 300 دانش آموز ابتدایی چابهار است که به وسیله فرآیند تخصیص نمونه گیری خوشه ای منظم به سه گروه مساوی (هر گروه شامل 100 نفری شاهد،سخنرانی و فیلم ) تقسیم شدند. آگاهی، نگرش و عملکرد شرکت کنندگان بوسیله پرسشنامه خودگزارشی و بصورت پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفته و داده های ذی ربط با استفاده از نرم افزار SPSS VERZHON 11، آزمونهای آماری ANOVA، من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در گروه سخنرانی و فیلم میزان آگاهی و نگرش بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله و میزان عملکرد بلافاصله بعد از مداخله افزایش یافت ولی روش فیلم ویدیویی تاثیر بیشتری را بر بهبود دانش، نگرش و عملکرد بهداشت دهان و دندان افراد نشان داد (001/0P<). نتایج: این مطالعه نشان داد که هر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش فیلم ویدیویی می توانند روش های موثری برای ارتقای سطح آگاهی و نگرش بهداشت دهان و دندان افراد با شند، اگر چه روش فیلم ویدیویی، اثربخشی بیشتری دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سخنرانی، نمایش فیلم ویدیویی، آگاهی، نگرش، عملکرد |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of two methods of dental health education lectures and film screenings on knowledge, attitude and practice of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Bacgrond and Aim: Oral health is an important component of lifestyle. And recovery requires proper training methods to improve knowledge, attitudes and practices in relation to its population. The aim of this study was to compare the effect of lecture and video screening in improving the knowledge, attitude and practice of dental hygiene students. Methods:The survey is a quasi-experimental intervention survey done in Chabahar in 2011-2012. By sampling a regular allocation process is divided into three equal groups (each group n = 100:control, lecture and film) were divided..Knowledge, attitude and Practice student were measures by self report questionnaires and pre-test and post-test . And relevant data was analysed by using of software SPSS VERZHON 11, statistical tests ANOVA, Mann-Whitney. Results :The Lecture And Film Group knowledge And attitude immediatelly and 3 months after the intervention, the practice immediately after the intervention increased But A more effective approach to video on improving the knowledge, attitude and practice of oral health revealed (P < 0/001). Conclusion:This study showed that both the training lectures and video display can be an effective way to promote Oral health Education Knowledge , attitudes and practice of the people Although video method is more effective. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
lectures, video screenings, awareness, attitude, behavior, |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه محمد خواه | f mohamad khah
فرخنده امین شکروی | f amin shekravi
سقراط فقیه زاده | s faghih zadeh
اکبر بابایی حیدر آبادی | a babaee haidar abadi
فاروق کاظم بیگی | f kazem begi
روح اله مقصودی | r maghsodi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-74&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
میکروب شناسی پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|