|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۲۲-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی پروتئوم هیپوکامپ موش های صحرایی تحت تاثیر عصاره آبی گیاه اسطوخودوس |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: برای کاهش استرس و پیامدهای متعاقب آن، محققین روش های متفاوتی را پپشنهاد می کنند که یکی از آن ها استفاده از گیاهان دارویی است. به نظر می رسد که گیاه اسطوخودوس در افزایش حافظه و کاهش استرس مفید باشد. در این مطالعه به بررسی ملکولی اثر عصاره آبی گیاه اسطوخودوس در مدل حیوانی موش صحرایی با کمک تکنیک پروتئومــیکس پــرداخـته می شود. مواد و روش ها: استخراج پروتئین از هیپوکامپ در دو گروه آزمایشی که شامل موش های کنترل و موش هایی که عصاره آبی گیاه اسطوخودوس دریافت کرده بودند صورت گرفت. سپس پروتئین ها در مرحله اول(IEF) بسته به pH ایزوالکتریک خود روی نوار استریپ تفکیک شدند و مرحله دوم الکتروفورز دوبعدی SDS page است که مرحله جداسازی پروتئین ها بر اساس وزن مولکولی می باشد. ژل های هر دو گروه مورد آزمایش، جهت رویت لکه های پروتئینی با روش نقره رنگ آمیزی شدند. در نهایت پروتئین های دو گروه جهت آنالیز بیوانفورماتیکی و آماری(آنالیز خوشه بنــدی و آنالیز مـــولفه اصـــلی) با نـرم افزار progenesis same spot مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته های پژوهش: در این تحقیق990 نقطه پروتئینی از هر دو گروه به دست آمد. مقایسه بین گروه ها حکایت از بیان 80 نقطه پروتئینی جدید در گروه تحت تاثیر عصاره بود در حالی که هیپوکامپ در حضور عصاره مـــهار بیان 140 پــروتئین را نشان داد. بنا بر این حضور عصاره باعث تغییر بیان ژن در هیپوکامپ می شود که نتیجه آن منجر به تقویت فرایند یادگیری و آمـــوختــن می گردد. آنالیز خوشه بندی، پروتئین ها را از نظر بیان به 3 خوشه اصلی تقسیم نمود که بیانگر وجود پروتئین هایی با بیان مشابه در هر خوشه است که این پروتئین ها می توانند عملکرد مشابهی را در شرایط آزمایش ارائه نمایند یا بیانگر حضور همه آن ها در مسیر بیولوژیکی مشترک است. آنالیز مولفه اصلی(PCA) نتایج حاصل از خوشه بندی را تایید نمود و نشان داد که داده های پروتئینی بر طبق شرایط آزمایش خوشه بندی شده اند. بحث و نتیجه گیری: در نهایت می توان نتیجه گرفت که عصاره اسطوخودوس باعث تغییر بیان معنی داری در سطح پروتئوم می شود و احتمالا فرایند های بیولوژیک ویژه ای را در هیپوکامپ موش صحرایی فعال می نماید که در همراهی با تقویت یادگیری در موش است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Proteomic Study of Rat Hippocampus in Aqua Extract Treatment of Lavandula Aqua Extract |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: For decreasing of stress and its sequlae, researchers suggest different ways that one of them is using of medicinal plants. The medicinal plant, lavandula, has been shown to enhance learning and to decrease stress. In this study the molecular effects of lavandula aqueous extracts was explored in rat by using of proteomics techniques. Materials & Methods: Proteins extracted from the hippocampus of two groups of rats the control group and the group treated with lavandula aqueous extracts. At first dimension, the proteins were separated on electrophpresis strip according to their isoelectric pH (IEF). At second dimension, the proteins were separated on SDS page electrophoresis based on their molecular weight. For detecting protein spots, both gels were silver stained. Finally for bioin-formatics and statistical analysis (cluster analysis and principal component analysis) of proteins was studied with the progenesis same spot software. Findings: In the research, 990 protein spots were obtained from both experimental groups. Comparisons between groups suggested a new expression of 80 protein spots were affected in the rats treated with extracts whereas presence of extract cause protein expression inhibition of 140 proteins in the hippocampus. Clustering analysis divided proteins into three main clusters demonstrating the pattern of expressions of the proteins is the same in the clusters that may have similar performance and signaling pathway. Principle component analysis (PCA) analysis confirmed the results of clustering and showed the proteins have been classified in accordance with the test conditions. Discussion & Conclusion: It can be concluded that lavendula extract caused significantly expression changes in the proteome and possibly activated a biological process in rat hippocampus that is associated with enhanced learning |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حکیمه زالی | h zali
مصطفی رضایی طاویرانی | m rezaei tavirani
ایرج پاکزاد | i pakzad
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-41&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بیوشیمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|