مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی بر افزایش خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع دو
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دیابت نوعی بیماری مزمن است که می تواند باعث عوارض جدی در سیستم گردش خون، سیستم عصبی، کلیه ها، چشم ها و پاها شود و با درصد بالای مرگ و میر همراه است. یکی از دلایل عدم موفقیت و حصول نتایج درمانی مطلوب در بیماران دیابتی، کمبود مشارکت آنان در درمان دیابت است؛ در این باره، آموزش خود مراقبتی دیابت عنصری کلیدی در پیشگیری و درمان دیابت است که در بهبود کیفیت زندگی و هم چنین کاهش هزینه ها موثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر میزان خود مراقبتی در بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی روستائی شهرستان گچساران انجام گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه، از نوع مداخله ای و نیمه تجربی می باشد که روی 120 نفر از بیماران دیابتی انجام شده است. بدین منظور، شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم بندی شده و برنامه آموزشی طراحی شده در شش جلسه(60 دقیقه ای) برای بیماران گروه مداخله و دو جلسه برای خانواده های آنان به صورت سخنرانی و بحث گروهی برگزار شد. دو ماه پس از اتمام مداخله آموزشی، نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت. روش گردآروی جمع آوری اطلاعات، استفاده از پرسش نامه کتبی استاندارد بوده و اطلاعات با انجام مصاحبه از بیماران جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 استفاده شده است. یافته های پژوهش: نتایج به دست آمده نشان دهنده تاثیر مثبت اجرای برنامه آموزشی بر افزایش آگـــاهی (000/0P= & 476/8- t=) و خود مراقبتی(000/0P= & 975/8- t=) بیماران گروه مداخله بود. بحث و نتیجه گیری: بنا بر این، می توان نتیجه گرفت که نقش اجرای برنامه آموزشی بر افزایش میزان خود مراقبتی در بیماران دیابتی مثبت بوده و به نظر می رسدکه اجرای این گونه برنامه ها می تواند نقش موثری در درمان و پیشگیری از عوارض دیابت داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت نوع دو، خود مراقبتی، آگاهی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Education Program on Increasing Self Management Among Patients with Type II Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Diabetes is a chronic disease capable of causing serious complications affecting the circulatory and nervous systems, kidneys, eyes, and feet, and is associated with high rates of morbidity and mortality. One reason for the failure in achieveing optimal therapeutic results in diabetic patients is their non-participation in the treatment of their disease thus, diabetes self-management education is a key element in the prevention and treatment of diabetes. The purpose of this study was to determine the effects of self management education program among type II diabetic patients referred to health centers in rural Gachsaran, Iran. Materials & Methods: This interventional quasi-experimental study was performed by choosing 120 diabetic patients randomly divided into two experimental and control groups. Educational programs designed for patients in the intervention group included six sessions and two sessions for their families. The major training method was lecture and group discussion. Two months after the educational intervention, the results were evaluated. Participants resp-onded to the standard writing question-naires. Information was collected through interviews and data were analyzed by SPSS-13. Findings: The results indicated a positive impact on knowledge (t=-8.476& p< 0.000) and self management (t=-8.975 & p< 0.000) among patients of the intervention group. Discussion & Conclusion: The results showed the positive role of education program to increase self management among diabetic patients, while implement-ting such programs seem to be effective in the treatment and prevention of diabetes complications.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله type 2 diabetic, self manage-ment, knowledge

نویسندگان مقاله فرزاد جلیلیان | f jalilian
دانشگاه آزاد اسلامی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)

فاضل زینت مطلق | f zinat motlagh
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)

مهناز صلحی | m solhi
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات