|
مجله ایرانی پرستاری سالمندان، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۴-۱۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی تمرینات حرکتی گروهی و ذهن آگاهی بر وضعیت عاطفی و شناختی سالمندان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: سلامت روانی سالمندان بهعنوان یک مسئله مهم در جامعه موردتوجه قرار گرفته است. با پیشرفت سن، مجموعهای از تغییرات فیزیولوژیک و روانشناختی در افراد مسن رخ میدهد و میتواند کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات حرکتی گروهی و ذهن آگاهی بر وضعیت عاطفی و شناختی سالمندان بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه کنترل و دو گروه تجربی و آزمون پیگیری یکماهه انجام شد. نمونهها از بین سالمندان با دامنه سنی 65 تا 75 سال شهر تهران شامل60 نفر داوطلب واجد شرایط بهصورت هدفمند به مطالعه وارد و به سه گروه 20 نفری مداخله حرکتی، ذهن آگاهی و گروه کنترل تقسیم گردید. شرکتکنندگان گروههای آزمایشی در بیست چهار جلسه، تمرین متناسب با گروه خود را اجرا کردند و گروه کنترل فقط در اندازهگیریها شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرم افزارSPSS نسخه 22 استفاده شد و سطح معناداری آزمونهای 0/05 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد اثر زمان ، اثر گروه و تعامل زمان و گروه معنادار است (p<0.001)، یعنی اثر زمان و مقایسه مرحلهبهمرحله نشان داد بهطورکلی در عملکرد آزمودنیها تغییر حاصل شده است و اثر تعاملی نیز نشان میدهد روند تغییرات در گروهها متفاوت بوده است. در گروههای آزمایشی پیشرفت معناداری در عملکرد مشاهده شد و مقایسه گروهها در مرحله پسآزمون و پیگیری نشان داد که گروه مداخله تمرینات فال پروف نسبت به تمرین ذهن آگاهی عملکرد بهتری داشت (p<0.001). همچنین گروه ذهن آگاهی نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری را نشان داد(p<0.001). نتیجهگیری: به نظر میرسد، مداخلات حرکتی گروهی میتواند برای بهبود وضعیت عاطفی و شناختی سالمندان، مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تمرینات گروهی فال پروف، ذهن آگاهی، وضعیت عاطفی - شناختی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Group movement Exercise and Mindfulness Training on Emotional and Cognitive Status of Elderly |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction and purpose: The mental health of the elderly has become an important issue in society. With age, a range of physiological and psychological changes occur in older individuals, which can affect their quality of life. The aim of this study was to compare the effectiveness of group exercise and mindfulness exercises on the emotional and cognitive state of the elderly. Materials and Methods: This study was a semi-experimental pretest-posttest design with one control group and two experimental groups, and a one-month follow-up test. The study was conducted on a sample of 60 elderly individuals aged 65 to 75 in Tehran. Participants were purposefully selected and divided into three groups of 20, including a group for movement intervention, a group for mindfulness intervention, and a control group. The experimental groups participated in 24 intervention sessions tailored to their group, while the control group only participated in measurements. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance in SPSS software version 22, with a significance level of 0.05. Findings: The results showed that time, group, and time-group interaction effects were significant (p<0.001). This indicates that overall changes in the performance of the participants occurred over time and in a stage-wise manner, and the interaction effect showed that the pattern of changes in the groups was different. Significant improvements in performance were observed in the experimental groups, and comparison of the groups in the posttest and follow-up stages showed that the group receiving physical exercise intervention had a better performance compared to the mindfulness intervention group, and the mindfulness intervention group had a better performance compared to the control group (p<0.001). Conclusion: It appears that group exercise interventions can have greater benefits for improving the emotional and cognitive status of the elderly. The findings of this study suggest that both physical exercise and mindfulness interventions can lead to significant improvements in the emotional and cognitive status of the elderly. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Group Exercise, Mindfulness Training, Emotional Status, Cognitive Status |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی تاراجیان | Mehdi Tarajian Azad University, Science and Research Branch, Tehran دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات تهران
کیوان ملانوروزی | Kaivan Molanorouzi Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
عبدالله قاسمی | abdolla Ghasemi Islamshahr Branch, Islamic Azad University واحد اسلام شهر
معصومه شجاعی | Masomeh Shojaei Al-Zahra University, دانشگاه الزهرا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-504-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|