|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۱۳۸-۱۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین ابزار سنجش سواد ایدز برای جامعه ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: طراحی مداخلات اثربخش برای پیشگیری و کنترل ایدز که ویژگی هایی متفاوت با سایر بیماری های واگیر دارد، مستلزم تناسب این برنامه ها با سطح سواد سلامت مخاطبان است. با توجه به نبود ابزار اختصاصی برای سنجش سواد ایدز، این پژوهش با هدف تدوین چنین ابزاری انجام شد. مواد و روش ها: با انتخاب چارچوب TOFHLA از بین ابزارهای موجود سنجش سواد سلامت، ابتدا محتوای کلی با جستجوی هدفمند در متون فارسی مرتبط با موضوع تهیه و با انتخاب بخش های مهارتی این محتوا، سه محور پیشگیری از بیماری، درمان و مراقبت، و ارتقای سلامت در این محتوا جدا شد. با تدوین گویه های اولیه هر بخش و قرار دادن آن ها در سه بخش مهارت های جستجو و کسب، تفسیر و درک، و به کارگیری اطلاعات، پیش نویس پرسش نامه تدوین شد. روایی ابزار با نظر خواهی از صاحب نظران از طریق برگزاری نشست خبرگان و محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوا تائید شد. همبستگی درونی پرسش نامه با محاسبه آلفا کرونباخ و پایایی پرسش نامه با استفاده از آزمون-بازآزمون مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش: نسبت و شاخص روایی محتوای ابزار به ترتیب 8/0 و 77/0، آلفای کرونباخ 75/0 و ضریب همبستگی نمرات آزمون و بازآزمون 78/ 0به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: ابزار تدوین شده برای سنجش سواد ایدز روایی و پایایی قابل قبولی داشت و امکان استفاده از آن برای دسته بندی جامعه ایرانی با هدف طراحی و اجرای برنامه های آموزشی متناسب با سواد سلامت آنان وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرسش نامه، سواد سلامت، ایدز |
|
عنوان انگلیسی |
Developing a Tool for Measuring HIV/AIDS Literacy for Iranian Society |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Designing the effective interventions to prevent and control the HIV/AIDS whose characteristics is different from other communicable diseases, needs appropriateness with audience's HIV/AIDS health literacy. This study aimed at developing a tool for measuring HIV/AIDS literacy for Iranians. Materials & methods: By assessing the usual tools for measuring health literacy, TOFHLA was selected as the basic framework. At first general content was developed through searching the Persian literature relevant to HIV/AIDS and its skill portion was extracted. Disease Prevention Cure and Care and Health Promotion were considered as three main subjects for categorizing the content. By developing the primary items and placing them into the known skills in health literacy (search and obtain, interpret and understand, and use of health information and services), the questionnaire draft were developed. Content validity through expert panel and determining CVR & CV, and reliability by estimating Cronbachs Alpha and test-retest method were confirmed. Findings: CVR and CVI were estimated as ≥ 0.8 and ≥ 0.77 respectively. Cronbachs Alpha was 0.75 and correlation between test-retest scores was 0.78. Discussion & conclusions: Developed tool for measuring HIV/AIDS literacy had acceptable reliability and validity. This tool can be used for categorizing Iranian society, and designing and implementing the appropriate educational programs based on their health literacy levels. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Questionnaire, Health Literacy, HIV/AIDS |
|
نویسندگان مقاله |
محسن شمس | mohsen shams department of public health, school of health,shahid dastjerdi st, emam hosein sq, yasuj, iran دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)
کامبیز کریم زاده شیرازی | kambiz karimzadeh shirazi department of public health, school of health,shahid dastjerdi st, emam hosein sq, yasuj, iran دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)
محمد فرارویی | mohammad fararouei shiraz hiv aids research center دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
صدیقه شریعتی نیا | sedigheh shariatinia department of public health, school of health,shahid dastjerdi st, emam hosein sq, yasuj, iran دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2737-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-329212.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|