|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۴، شماره ۶، صفحات ۱۸۹-۲۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی بین والدین کودکان سرطانی پاسخ دهنده مثبت و منفی به درمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: سرطان کودک به عنوان یک بیماری شایع و مزمن والدین را تحت تاثیر قرار می دهد و فرآیند درمان آن به ویژگی ها و توانمندی های روان شناختی والدین بستگی دارد. بنا بر این پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی بین والدین کودکان سرطانی پاسخ دهنده مثبت و منفی به درمان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه والدین کودکان سرطانی تحت درمان در بیمارستان محک تهران در سال 1394 بودند. 50 کودک سرطانی پاسخ به درمان و 50 کودک سرطانی عدم پاسخ به درمان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. راهبردهای مقابله ای و سرسختی روان شناختی والدین به وسیله پرسش نامه های راهبردهای مقابله ای(WOCQ) و دیدگاه های شخصی کوباسا(P.V.S) اندازه گیری و داده ها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافته های پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای مسئله مدار(جستجوی حمایت اجتماعی، مسئولیت پذیری، حل مسئله برنامه ریزی شده، ارزیابی مجدد مثبت) و هیجان مدار(رویارویی مستقیم، دوری جویی، فرار-اجتناب، خویشتن داری) و ویژگی سرسختی روان شناختی والدین کودکان سرطانی پاسخ دهنده مثبت و منفی به درمان تفاوت معناداری وجود دارد(P< 0.01). بحث و نتیجه گیری: نتایج شواهدی را پیشنهاد می کند که راهبرد مقابله ای مسئله مدار و ویژگی شخصیتی سرسختی روان شناختی در والدین کودکان سرطانی پاسخ دهنده مثبت به درمان بالاتر از والدین کودکان سرطانی پاسخ دهنده منفی به درمان است. به عبارتی دیگر، راهبرد مقابله ای مسئله مدار و ویژگی سرسختی روان شناختی والدین می توانند در درمان کودک سرطانی آنان تاثیر مثبت داشته باشد. لذا پیشنهاد می شود در شروع فرآیند درمان کودکان سرطانی، نسبت به بهبود راهبرد مقابله ای مسئله مدار و ویژگی سرسختی روان شناختی والدین یا مراقبین کودک اقدام شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison of Coping Strategies and Psychological Hardiness between Parents of Children with Cancer of Positive and Negative Responding to Treatment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Pediatric cancer as a prevalent disease and chronic effect parents and its treatment process depend on psychological traits and empowerments of parents. So the present study aimed to compare coping strategies and psychological hardiness between parents of children with cancer of positive and negative responding to treatment. Materials & methods: Methodology was ex-post facto. Population was all between parents of children with cancer under treatment in Mahak hospital in Tehran in 2016. Subjects were parents of children with cancer (50 positive and 50 negative responding to treatment) selected by available sampling. Coping strategies and psychological hardiness of parents were measured by coping strategies (WOCQ) and Cobasa's personal views (P.V.S) questionnaires and data analyzed by test of t- student. Findings: The research findings indicated that there is a significant difference between coping strategies (focused emotion and focused problem) and psychological hardiness children's parents with cancer of positive and negative responding to treatment (P< 0/01). Discussion & conclusions: The results provide some evidence to suggest that the coping strategy of focused problem and psychological hardiness of children's parents with cancer of positive responding to treatment is higher than children's parents with cancer of negative responding to treatment. In other words, the coping strategy of focused problem and psychological hardiness of parents can affect positively on treatment of children with cancer. Therefore, it is suggested that in beginning of treatment process of children with cancer, promote the coping strategy of focused problem and psychological hardiness of parents or caregivers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اصغر جعفری | asghar jafari گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
فاطمه حسامپور | fatemeh hesampoor dept of psychology,faculty of psychology, kashan university ,kashan, iran گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3609-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-447710.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|